Stationsvärd
    Jag funderar på att börja en yrkeshögskola. Jag kollade olika utbildningar på YH guiden, bland annat Data och IT, men jag har absolut ingen erfarenhet av dessa och vet inte vad dessa utbildningsnamn betyder, jag är inte teknik kunnig, men vill gärna försöka hitta även där någonting som skulle kunna passa mig. Finns det någon studievägledare som förstår sig på alla utbildningar som finns på YH guiden under Data/IT, som man kan träffa och som kan förklara vad dessa olika utbildningar är för något och få hjälp med val av utbildningen? Alltså inte någon jag ska skriva med, utan helst någon jag kan träffa personligen eller åtminstone ha videomöte/telefonmöte med?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Natasa,
    just nu hittade jag 229 stycken yrkeshögskoleutbildningar inom område Data/IT men om ett par månader kan det bli många fler, eftersom nya yrkeshögskoleutbildningar kommer att beviljas i början av kalenderåret. Det finns ingen person som kan bli expert på flera hundra utbildningar. Inom DATA_IT branschen sker förändringar mycket snabbt. Yrken inom DATA och IT är för det mesta icke-reglerade, vilket betyder att arbetsgivare får anställa med vilken utbildning de vill (finns inga regler angående vilken utbildning man ska ha för att få jobb eller uppdrag). Det finns också exempel på att folk utan någon formell utbildning får jobb inom DATA-IT-branschen; de är självlärda, har utbildad sig genom självstudier.
    Vidare gäller också att det kan vara ganska svårt att komma in på en yrkeshögskoleutbildning. På grund av att det är ganska få utbildningsplatser på varje utbildning, t.ex är det inte ovanligt att man tar in t.ex 35 personer in på utbildningen och folk från hela Sverige söker. Att du t.ex väljer/hittar den utbildningen som du absolut vill komma in på och söker den betyder tyvärr inte att du kommer in. Du behöver inte heller prioritera en eller flera yrkeshögskoleutbildningar, utan kan söka väldigt många och alla "i första hand". Du kan bli antagen till många yh samtidigt, du välja sedan, om du blir antagen till flera yh.
    Så, mitt förslag är att du
    - bokar tid med SYV-en på komvux eller vägledningsenheten i den kommunen där du är folkbokförd; men förvänta dig inte att någon person kan vara expert på flera hundra utbildningar;
    - läs på om många yh inom DATA-IT och se även i januari-februari vilka nya yh som kommer "ut";
    - sök till alla yh som verkar vara intressanta och hoppas att du kommer in på någon av dem; det kan tyvärr vli så att du inte kommer in på någon yh, eller så kommer du in endast på en och då har du endast val att antingen tacka Ja till den studieplatsen, eller Nej, och då har du ingen studieplats; blir det så att du kommer in på flera yh ungefär samtidigt, då kan vi försöka hjälpa dig välja en utbildning av dem som du kom in på.
    Vad gäller namn på yrken och utbildningar inom DATA-IT så är det inte (för det mesta) reglerat, utan det går att skapa nästan vilka benämningar som helst. Yrken som är reglerade är inom DATA-IT få, ex. Högskoleingenjör och Civilingenjör i datateknik, men det är universitetsutbildningar. Och inom yrkeshögskola kan yrken och utbildningar ha diverse olika namn, och även om namnet är samma kan utbildningarna vara ganska olika, eller tvärtom: mycket liknande utbildningar kan ha olika namn.
    Tänk praktiskt, är mitt råd: om du inte fritt kan flytta till vilken stad som helst för att gå en utbildning (t.ex med tanke på bostadssituationen), så är det utbildningar inom pendlingsavstånd från där du bor som du är "bunden" till. Även om utbildning är på distans, så lär det finnas obligatoriska träffar och även obligatoriska veckor kan förekomma, så du måste kunna komma till skolan i alla fall några gånger varje termin. Så, om du tar bort alla utbildningar som är bundna, alltså skolförlagda, ej på distans utanför pendlingsavstånd för dig, och av de som är på distans tittar endast på de som ligger i städer dit du kan åka några ggr varje termin, så blir listan på utbildningar inte så lång. Sök sedan alla utbildningar på den listan. Det kan, tyvärr, bli så att du inte kommer in på någon av dem. Detta säger jag av erfarenhet: utbildningsplatserna är få och folk från hela Sverige söker; speciellt stort tryck brukar ligga på distans-utbildningar där det lätt kan finnas flera hundra behöriga sökande på varje studieplats. YH blir allt mer populära bl.a för att de ger jobb! För att alla som tar yh-examen ska ha bra möjligheter att få jobb, håller man antal studieplatser mycket begränsat och därför finns det väldigt många sökande och konkurrensen är hård.

    • Julia :

      Jag håller med om att en och samma person kan omöjligen veta allt om flera hundra utbildningar. Och det är sant att det går bra att söka till väldigt många yrkeshögskoleutbildningar samtidigt. I Stockholms län finns just nu cirka 70 st. yh inom data och det går bra att söka till alla dem.