Kimia
    För att kunna komma in på tandläkar/läkar utbildningen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!
    Om du blir behörig genom att läsa alla de kurser som behövs med minst betyg E, kan du - genom att få högt resultat på Högskoleprovet - komma in på en attraktiv högskoleutbildning.

    Ibland kan någon Alternativ antagning komma till stånd, som t.ex. 10 % av utbildningsplatserna kan bokas till personer med minst 2 års arbetslivserfarenhet och då konkurrerar alla de som söker i den kvoten med varandra om de platserna som är bokade för just dem.
    Det är hårt konkurrens om de platserna också men kan hända att det blir möjligt att komma in med 15,0 i jämförelsetal, vilket det blir med alla c-betyg i alla kurser. Det är ingen som på förhand vet vad lägsta antagningspoäng blir till en viss utbildning.

    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare