Mikaela

    Jag har en kompis som fick F i entreprenörskap i gymnasiet. Detta betyget sänker hennes chanser att komma in på högskola enormt. Hon har både dyskalkyli och dyslexi och blev tilldelad att vara ensam i sitt företag medans resten var 2&2 eller 3&3. Läraren hjälpte inte henne någonting och man fick betyg på hur bra årsredovisning och affärsplan man skrev. Med tanke på hennes läs och skrivsvårigheter så kan man ju förstå att detta var svårt att klara utan någon hjälp och läraren vägrade hjälpa. Det måste väl finnas något sätt för henne att få detta betyg borttaget eftersom hon fick det under så dåliga förhållanden. Denna kursen har inget värde för utbildningen hon har tänkt att läsa senare men den förstör hennes meritvärde så att hon kommer ha svårt att komma in.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mikaela, tråkigt det som hände din kompis.
    Fick hon redan ut Examensbevis och F i kursen entreprenörskap finns med i examensbeviset? Då är det tyvärr så att det betyget står kvar fram tills dess att hon höjer betyget i den kursen, vilken hon kan göra genom att läsa kursen på komvux eller genom en prövning.
    Om hon ännu inte fått ut examensbevis utan fortfarande läser på gymnasiet, då har hon rätt att göra prövning innan hon går ut år3 (i de kurser hon fick F i). Kanske kan möjlighet finnas att läsa en annan kurs och ha F i entreprenörskap som U-kurs i examensbeviset, då kommer inte det betyget räknas in.
    Om hon ej uppfyller kraven för examensbevis och får i slutet av år3 på gymnaiset - Studiebevis (som inte ger grundläggande behörighet till högskolestudier), då kan hon göra planering mot examensbevis med SYV på komvux. Och kursen Entreprenörskap är inte obligatorisk kurs i examensbeviset från komvux. Hon kan då läsa en annan kurs på komvux och ej ta in Entreprenörskap in i exam.bevis från komvux.

    • : Hur gör man en prövning istället för att läsa om hela kursen? Hon har gått ut gymnasiet men fick inte examensbevis bara studiebevis då hon har F i fler ämnen. Kan man välja att lägga entreprenörskap som en U-kurs om man läser något annat? Jag trodde att det var den andra kursen som blev en U-kurs. Och om man kan välja det, hur gör man?
    • Anna : Om man fick Studiebevis och vill ha grundläggande behörighet till högskola, behöver man på komvux ansöka om kurser så att man seda kan få ut examensbevis. Planering mot examensbevis görs bäst tillsammans med SYV på komvux.