universitetsstudent

    Hej! Jag undrar om ni vet något universitet i Sverige som erbjuder obegränsade, eller iallafall flertal utbytes terminer utomlands? Eller om ni vet något universitet utomlands. Jag vet att de flesta universitet i Sverige erbjuder utbytes program i max ett år, och sedan även utlandspraktik om det ingår i programmet. Men undrar om det kanske finns något längre, och som jag kan göra i flertal länder. Jag vet att det också har med programmet jag läser, men jag tänker om det kanske finns något universitet som generellt set är kända för att erbjuda flertal terminer utomlands.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,
    du får gärna kontakta Internationella Koordinatorer på lärosätena. Möjlighet till utbyten kan påverkas av många olika faktorer, t.ex "corona" som satt stopp för de flesta utbyten. Vidare är det också viktigt vilket program du läser - vissa program har inga fria/valfria terminer alls utan man läser alla terminer i Sverige. Du får gärna kika på lärosätenas egna webbplatser och kontakta också de Internationella koordinatorerna som finns på de flesta lärosäten. Kontakta lärosätet och fråga hur du kommer i kontakt med deras Internationell koordinator.
    Du kan också testa ställa din fråga till UHR, Universitets- och högskolerådet.
    Vi på FRåGA SYV kan inte "på raka arm" rekommendera något lärosäte som har bättre möjligheter till längre studier utomlands inom ett svenskt högskole-universitets program.
    Vilket yrke siktar du på? Kika gärna på många yrken på www.framtid.se - en sajt där du finner över 2.ooo yrkespresentationer!

    Studie- och yrkesvägledare