erika

    Jag är 20år och vet inte riktigt vad jag vill jobba med, men jag har haft jobb inom service och även en gymnasieutbildning inom service och guidning. Jag har med dessa erfarenheter kommit på att jag inte gillar att jobba med människor, jag har inget emot kollegor men jag gillar inte kundmöten, jag vill alltså inte behöva prata med eller träffa kunderna. När jag letar och söker på olika yrken och utbildningar på sidor som till exempel Framtid.se så står det alltid om att man ska vara serviceinriktad eller bra med kunder eller att kundmöten och service är en stor del av yrket.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erika,

    det finns cirka 8.ooo yrken och det går bland så många att hitta yrken där man inte träffar kunderna. T.ex som lokförare som kör godståg, eller lastbilsförare som kör "långtradare" (alltså ej distribution till korta avstånd, där man är mer av en budbilsförare).
    Inom många yrken är det väldigt beroende på exakt vilken arbetsplats man får anställning på, alltså inom samma yrke kan man på vissa arbetsplatser ha många kundkontakter och på andra - i princip inga alls.
    Sedan är det också en stor fråga "vad anser du falla under Kundkontakt?" :) Om man t.ex inte träffar personer IRL (in real life) utan pratar med de i telefon och har mail-konversationer, är det för dig kundkontakt, eller inte?

    Fler yrken för dig att titta på:
    BMA
    cytodiagnostiker
    yrke/drifttekniker
    yrke/brevbarare
    yrke/tidningsbud