Anna

    Hej! Jag började socionomprogrammet denna hösten. Efter några månader på programmet har jag insätt att en del av litteraturen och undervisningen är på engelska. För mig som har dyslexi är engelsk litteratur och undervisning näst intill omöjlig att hantera (även med hjälpmedel). Nu har jag varit i kontakt med högskolans studievägledare, samordnaren för pedagogiskt stöd och programansvarig. Det verkar som att engelskan är oundviklig i programmet ( samt de flesta andra programmen) och inga hjälpmedel som skulle kunna underlätta erbjuds. Så nu funderar jag på vad för utbildningar som skulle kunna passa en dyslektiker? Finns det någon utbildning där man kan "ta kurser i sin egen takt" eller få mer stöd än "vanligt"? Kanske yrkesutbildningar? Jag funderar även på vilka yrken som skulle passa mig som dyslektiker eller rättare sagt yrken där dyslexin inte blir ett stort problem. Har ni några tankar kring de? (eller tips på vart jag kan vända mig) Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!

    du får gärna titta på utbildningar inom yrkeshögskola: de är kortare och mer praktiska, jämfört med högskoleutbildningar. Utbud av yh-utb.finns på www.yhguiden.se
    Tips! ta kontakt med Dyslexiförbundet, hör med dem om de har några förslag och råd att ge utöver den info som finns på deras hemsida, bland annat:

    .