Linn
    Jag har inte en fullständig gymnasieutbildning och undrar om det finns distanskurser inom journalistik, grävande och grundläggande kunskap kring journalistik? Cady Academy är den enda diplomutbildningen jag hittat. Vill helst ha det på det sättet. Finns det sådana utbildningar utomlands på distans online?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linn,
    någon utbildning "utomlands på distans online" kan vi på FRåGA SYV inte ge någon rekommendation kring. Du får "googla" och se vad du hittar... tyvärr måste jag ge ett sådant svar för att om vi skulle rekommendera någon utbildning så måste vi vara säkra på att den är seriös, har god kvalité och leder "någonvart" (alltså att du lär dig det som kan ge dig jobb i framtiden eller i alla fall så att du blir "nöjd" med utbildningen även om du inte får jobb eller några uppdrag efteråt).
    Yrken inom område "journalistik" är i Sverige icke-reglerade. Det betyder att vem som helst får anställas eller få uppdrag. De som anställer eller ger uppdrag får fritt bestämma vem de väljer att ge jobb eller uppdragen. Som frilansande får du skriva artiklar "på egen risk" och försöka sedan sälja dem till tidningar, magasin och andra media där de kan publiceras. Det är ingenting som säger att man med viss utbildning får jobb eller uppdrag inom journalistik. Mycket beror på talang att skriva och även på vilka kontakter man lyckas skapa och ibland även på ren tur.
    Kika gärna på yrkespresentationerna
    yrke/journalist-reporter
    yrke/byakorre
    yrke/videoreporter
    yrke/radiopratare
    Utbildningar ( i Sverige ) som man kan komma in utan fullständig gymnasiekompetens finns inom yrkeshögskola och folkhögskola + privata utbildningar. Du nämner själv Cady Academy i din fråga, som är ett exempel på privata utbildningsanordnare.
    Titta gärna på Yrkeshögskoleutbildningar inom område Journalistik&Information: Yhguiden.se/branscher/journalistik-och-information
    Det finns också möjlighet att komma in på högskola-universitet utan fullständiga gymnasiala betyg men då måste man för konkurrens göra högskoleprovet; grundläggande behörighet kan du påvisa genom 3-årig arbetslivserfarenhet + ett antal gymnasiala betyg. Särskild behörighet, om din högskoleutbildning så kräver måste du ha. Konkurrerar du i så fall endast i HP-urvalet. Detta för att det inte går att räkna fram meritvärde på ofullständiga gymnasiala betyg. Hänvisning: antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg

    Liselotte