Elev

    Hej! Mitt meritvärde ligger på 20,40 och kunde inte komma in till tandläkarprogramet, finns något annat sätt att komma in till just detta program förutom högskoleprov? hörde att man kan bli tandläkare genom att läsa tandsköterska programmet, är det sant ? vad är eran förslag när man inte är intresserad av andra program och vill bara komma in till tandläkarprogrammet??

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Suzan,
    Kika gärna på information på KI, Karolinska Institutets webbplats om Alternativt urval till tandläkarprogrammet (som de förkortar till TAPIL): ki.se/tapil Varje lärosäte i Sverige (högskole och universitet) får bestämma om de vill öppna möjlighet att söka i AU /alternativt urval - det är dock sällan som AU används och det kan också ändras från en termin till nästa om AU används på ett visst lärosäte vid antagning till ett visst program, eller inte. Du får därför kika på tandläkarprogrammens egna webbplatser eller kontakta studievägledare på de institutioner på olika orter där tandläkarprogrammet ges.
    Vid AU försöker man hitta och anta de "extra-lämpliga" personer även om de har något lägre meritvärde. Olika krav kan ställas på sökande i AU-urvalet, t.ex är det vanligt att man måste ha ett giltigt resultat från högskoleprovet och skicka in "levnadsbeskrivning" (en sort utökad CV i kombination med ett personligt brev). De som väljs ut brukar sedan kallas för tester och intervjuer. Att man söker i AU befriar inte från kraven på behörighet (man måste ha både grundläggande och särskild behörighet). Samtidigt som man söker i AU (om den möjlighet finns) så kan man samtidigt söka även i flera andra urvalsgrupper: BI, BII, HP och BF ("betyg" från folkhögskola, alltså Omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola). Du kan fundera över om du vill söka till folkhögskolornas allmänna kurser och om du blir antagen, så kan du på ett läsår få ut Studieomdöme om grundläggande behörighet. Du ska i så fall sikta på högsta möjliga omdöme som är 4.0. Med 4.0 i studieomdöme från en folkhögskola har man viss chans att komma in i BF-urvalet (det lär dock finnas fler sökande med 4.0 i omdöme från en folkhögskola så platserna lär inte räcka för alla, så det finns ingen garanti här heller...).

    Du skriver om att du inte är intresserad av andra utbildningar och du vet om högskoleprovet, så jag ska inte råda dig att titta på andra yrken och andra utbildningar eller ge dig råd att göra högskoleprovet.

    Vad gäller din andra fråga om det är sant att utbildning till Tandsköterska skulle underlätta att komma in på tandläkarprogrammet så är svar "kanske"... kanske Ja, men troligtvis Nej. Det är nämligen så att lärosäte/universitet kan skapa en särskild urvalsgrupp där "speciella krav" ställs för att delta, t.ex att endast de som tidigare har jobbat inom tandvården i t.ex 2 år som kortast (bara för att ta ett exempel) får delta men det är inte säkert att något sådant kommer att ske i framtiden. Men om det "sker" då skulle de som inte har jobbat inom tandvården under ett visst antal år som tandsköterska, tandtekniker eller tandhygienist kommer inte att prövas och då kommer antagningsgränsen i den urvalsgruppen bli troligtvis lägre än i de "vanliga" betygsgrupperna (BI och BII).
    Du får gärna fråga på de institutionerna där tandläkarprogrammet ges om några sådana planer finns. Problemet här blir att en sådan "öppning" kan bestämmas med kort varsel, t.ex till antagning till nästa termin (endast) och då ska man redan hinna ha jobbat inom tandvård i ett antal år men om du t.ex satsar på utbildning till Tandsköterska, så tar det 3 terminer + cirka en månad till, och sedan ska du jobba i ett antal år i väntan på att en sådan "öppning" kanske uppstår men det är inte säkert att den kommer att uppstå. Och om du "förbrukar" tre terminer+ en månad till, alltså ännu 4 veckor fler än endast 3 terminer ( av studiemedel på eftergymnasial nivå ) så kommer inte veckorna att räcka sedan för att ha studiemedel under hela tandläkarprogrammet.
    Läser man till Tandhygienist eller Tandtekniker så "förbrukar" man 3 år (av de totalt 6 åren med studiemedel på eftergymnasial nivå), och då har man endast 3 år kvar... men tandläkarprogrammet är ju på 5 år, så hur ska man lösa sin ekonomi under år 4 och 5 på tandläkarprogrammet? Det är en bra fråga som jag inte kan svara på. Det jag vet är att folk löser det på olika sätt men ibland går det inte och då måste de hoppa av (kanske endast för att de inte har råd att fortsätta läsa, vilket är ju jättesynd... ).

    Men du får gärna kika på exempel på yrkeshögskoleutbildningar till Tandsköterska:
    utbildning/yh-region-kronoberg/tandskoeterska
    utbildning/centrum-for-vuxenutbildning/tandskoterska
    utbildning/arena-yrkeshogskola/tandskoterska

    Fler hänvisningar/lästips: https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    • Elev :

      Tack för den fullständiga beskrivningen.jag kommer nog att delta i AU då jag tycker att det är oxå ett annat alternativ , men om folkhögskolan har jag en dålig koll fkt, jag vill jättegärna mer info om det och hur man kan söka till tandläkarprogrammet genom folkhögskolan, blir tacksam isf ,angå behörigheten skulle jag säga att jag har läst alla kurser som krävs till grundläggande behörighet och som sagt jag kom  in till apotekprigrammet två gånger fast jag lämnade återbud eftersom det var mitt sista val. i alla fall jag har komplettera min gymnasie examen men alla ämne som är krav till läkare och tandläkarprogrammet men tyvärr jag blev bara reserv/nr 10 och inte antagen.

      Får jag mer info om folkhögskolan och hur funkar till just tandläkarprogrammet?

      Stort tack på förhans/

    • Anna :

      Allmän information om studieformen Folkhögskola finns på framtid.se/studier/folkhogskola - varje folkhögskola gör sin egen antagning. På Allmänna kurser på gymnasienivå kan man läsa mot omdöme om grundläggande behörighet. Högsta "betyg" (omdöme) man kan få är 4.0 och får man lägre så har man nog ingen chans i BF-urvalsgruppen om man söker till de mest attraktiva svenska universitetsutbildningar. Men får man 4.0 kan man ha viss chans. I andra urvalsgrupper prövas man med de meriter man har för respektive urvalsgrupp, oberoende av studier på en folkhögskola.
      Att bli antagen till en folkhögskola är inte en självklarhet. De som inte läst på gymnasial nivå förut och därför kommer läsa i tre läsår - brukar prioriteras i första hand. Har en folkhögskola sedan platser över kan de anta de som redan är behöriga och vill läsa endast för att få en chans att komma in i BF-urvalsgrupper. Jag kan inte lova dig att du blir antagen till någon folkhögskolans "allmänna kurser"-utbildningen men du får söka till många olika och se hur det går. Lycka till!

    • Elev : Tack för svaret,jag får kontakt med de till mer info.
    • Anna : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!
    Läs alla kommentarer