Maja

    Jag har en kusin som går i tvåan på ekonomiprogrammet. (Jag vill också gå där). På hans skola har de idrott och hälsa 1 i både ettan och tvåan. Finns det idrott och hälsa 2?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,
    på gymnasiets nationella program ingår kursen IDROTT-&-HÄLSA 1 som en obligatorisk kurs.
    Det finns också fler kurser i idrott, bl.a Idrott och hälsa 2 men om den erjuds på just den gymnasieskola som just du vill gå på - måste du fråga på skolan. Inga andra kurser än just Idrott-och-hälsa 1 (vad gäller kurserna i Idrott) är obligatoriska så det är en fråga om skolan erbjuder just Idrott och hälsa 2 som valbar kurs; sedan måste också tillräckligt många elever faktiskt ta och Välja den kursen för att kursen ska bli av.

    Länktips:
    info om Ekonomiprogrammet
    Programplan för EK
    Lista på svenska gymnasieskolor som erbjuder Ekonomiprogrammet
    Info om kurser i ämnet Idrott på gymnasiet - på Skolverket.se
    Vänligen
    Julia