Pia Piyanan

    Hej alla duktiga SYV,

    Mitt namn är Piya. Jag läser studie-och yrkesvägledare utbildning på Malmö universitet. Hittills jag trivs med utbildningen fast desso läser jag mer desto blir jag osäkert att jag har kommit till rätt val. Därför jag tänker att skriva till er för att få olika perspektiv om hur jag får göra eller fundera kring situationen.

    Min svaga/osäkert sida (enligt mig) är att arbeta med samtal. P.g.a. att man talar svenska som andraspråk så den tanken håller mig bakat. Förresten kommer jag från Thailand och pratar thailändska som är modersmål. :)

    Missförstår mig inte! inga säg att jag pratar dåligt svenska eller fick underkänt med samtalsämne. Tvärtom har jag fått VG med kommunikation ämne (en del av samtalsmetodik). Dessutom arbetar jag som assistent på Migrationsverket vilket innebär att man håller samtal som vardags arbetsuppgifter.

    Men varför säger jag att det är min svaga/osäkert sida? Därför att…

    1. Det krävs mycket energi från mig att fokusera vad den andra person skulle säga.

    2. Det krävs enormt energi att jag får hänga med samtal sammanhang samt förbereda mig för svar eller vilken fråga, eller vilken teknik kommer jag att använda nästa. Detta gör att jag börjar blir trött på grupparbete, seminarier eller liknande som krävs med samtal utbytes. Även sådana lätt uppgifter såsom diskussion i klassen blev jag ‘tvungen’ att lyssna samt hänga med vad folk säger samtidigt bearbeta vad ska jag kunna svara tillbaka.

    Jag ser att det INTE är bra signal alls!! alltså jag menar att arbeta som SYV ska man tycker att samtal är kul, annars kommer man inte klarar sig i längden, eller vad säger ni om det?

    Jag försöker att tänka positivt att det kanske krävs att träna mer. Det handlar om att bara öva och öva så förhoppningsvis att samtal kommer att bli lättare d.v.s. språk kommer att bli lättare. Fast!! det är inte kul när det krävs mycket energi från mig, heller.

    Jag föreställer mig att om samtal är på mitt modersmål kommer jag tycker att det är kul att arbeta med samtal? Svar är självklart! Detta yrke kommer att bli min top-list yrke som jag kommer att göra det. Min analysering är att samtal (på svenska) är hinder. Jag accepterar det men det måste har någon lösning? så att det verkar att jag kommer till rätt spår för att bli SYV.

    Med situationen leder till följande frågor…..

    1. Om jag läser färdigt utbildning kommer att bli det något jobb som kanske att hålla mindre samtal? Skulle ni kunna ge några exempel? Samtal/svar via e-post, plattform m.m. digitala kan jag absolut hantera.

    2. Jag ser så att ha ‘invandrare’ som är bakgrund kanske är lite svårare att arbeta inom (svenska) skolor. Alltså jag menar att jag ser/värderar kanske inte samma som barn som har uppvuxen i svenska familjer. Det kan bli lätt för vissa föräldrarna undrar om jag är kvalificerad som SYV, jämför med andra (svenska) SYV.

    Eller vad säger ni om det? hur känner ni sig när ni har ‘utländska’ SYV kollegor eller kanske ni själva är den SYV.
    *Missförstå mig inte! frågan inte vara respektlös mot er. Jag vill bara försöka får fram olika perspektiven.
    **Ni kan bli hur mycket realistisk som helst :) jag tar inte illa upp, vi lever i verkligheten så det är inte handlar om kränk eller något liknande.

    3. Å andra sidan ser jag att bli ‘invandrare’ så har man fördel med att arbeta med utländska studenter också.

    Anledning att utbildningen drar mig och vill bli SYV är att jag vill arbeta med utländska kompetens (inte bara nyanlända). Mitt (drömt) mål är att arbeta med att nyttja av utländska resurs/ utbildning som de har från sitt hemland och vad kan vi i svenska samhället/ svenska arbetsmarknad kan nyttja av det. Det tycker jag att det blir spännande och jag ser fram emot att arbeta med sådant arbetsuppgifter.

    Fast tror ni att är jag dagdrömma? :D Kommer att finna jobb liknande? Kommer det blir bredd yrke? Eller vilket jobb/ vilket linje kommer ni att föreslå att jag borde söka?

    Till sist, har ni några ord/ tips som ni vill ge mig så är jag tacksamt och uppskattad.
    Tack så jättemycket för era tid att läsa och svara! :)

    Mvh
    Piya

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Piya,

    du är ung och målmedveten; du har därför alla förutsättningar till att nå dina karriärmål.

    SYV är ett brett ämne och arbetsmarknadsområde; personer med examen från SYV-programmet arbetar med diverse olika arbetsuppgifter på en mångd olika ställen; bara för att ta några exempel - som utredare hos Polisen och hos Försäkringskassan; som utbildningsadministratörer på lärosätena; som medarbetare i olika projekt och startar även egnaföretag som konsulter, ex. på ett sådant konsult-företag kan du se här.

    Exempel på dina framtida arbetsuppgifter kan vara att jobba som "head-hunter"/rekryterare - hitta personer med utländsk utbildning till svenska arbetsplatser och/eller tvärtom - hjälpa personer med svensk utbildning få jobb utomlands. Som rekryterare kan man starta egetföretag eller söka anställning på t.ex Arbetsförmedlingen eller på Bemanningsföretag eller hos stora arbetsgivare som har stora anställningsbehov och har behov och råd att anställa en egen rekryterare.

    Angående bli bätte på att förstå vad folk säger och på att prata själv
    I Sverige finns det ett ordspråk som lyder: "Det man gör ofta, gör man ofta bra" - eller en annan "Träning ger färdighet". Alltså, precis som du själv skriver, att om du tränar på "samtal" blir du bättre. Frågan är om du vill satsa just på SYV-yrket eller om du själv vet att det finns andra vägar för dig att gå som du tror mer på...

    • :

      Tack SYV Anna för underbart svar! Absolut! det ska jag hålla ögonen öppna. :)

      Edited: (Lägg till) Visst! det känns att det kan bli min grej med rekrytering. Jag ska kolla upp det. Det ska du veta att ditt svar betyder väldigt mycket för mig. Tack så jättemycket!

    • Anna : Missa inte att jag har utökat mitt tidigare svar - minst 2 ggr nu. :) Info som är bra för dig att ha kan även finnas i utökningar av mitt svar.
    • : Absolut inte! det är super värdefulla svar med de utökat svar! :) Tack så mycket igen!!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer