Hej Ann-Christine!
    gymnasiala kurser läser man i första hand på komvux i den kommunen där man är folkbokförd. Vissa små kommuner har ingen egen komvux och i så fall köper komvux-utbildning hos en eller flera av kringliggande kommuner. Den informationen bör du kunna få genom att läsa på kommunens hemsida eller ring till växel och be att få prata med kommunvägledare eller medborgarkontoret eller utbildningsförvaltningen. Någon på kommunen borde veta om det finns egen komvux eller inte.
    Komvuxarbete måste erbjudas för alla de olika sorters examina som man kan få genom komvux, bl.a examen (yrkesexamen) från Hantverksprogrammet. Komvux får på något sätt ordna så att personen som saknar godkänt gymnasiearbete eller komvuxarbete får göra komvuxarbete; detta för att utan godkänt betyg i gymnasie- eller komvuxarbete går ej få ut examensbevis.

    • Ann-Christine : Hej igen. Gäller det alla inriktningar inom hantverksprogrammet. I det här fallet gäller det hår- och makeupstylist.
    • Anna : Komvux måste se till att personen kan ta ut examensbevis om hen för övrigt (bortsett från komvuxarbete) uppfyller kraven för examensbevis. Om komvux i den aktuella kommunen säger någonting annat, kontakta skolverket - ring 08-52733200.
    • Ann-Christine : Hej igen! Gäller komvuxarbete Hantverksprogrammet med kurskod KVARHV för alla inriktningar inom hantverksprogrammet?
    • Anna : Det är en så pass specifik fråga som kräver svar från någon som dagligen jobbar med just HV och inriktningar inom det programmet och det gör vi inte på FRåGA SYV (vi är allmänna SYV-ar som har generell kunskap om "alla yrken och alla utbildningar", översiktligt, generellt). Du får gärna ställa din fråga till Skolverket (tel.nr i kommentaren ovan). Du kan också fråga de som jobbar med det aktuella programmet på gymnasiet eller på komvux.
    Läs alla kommentarer