Patricia
    Tack för ditt svar Anna. Jag är rädd att min svenska är fortfarande mycket dåligt eftersom jag inte får förklara mig tillräckligt för att få svar jag behöver. "Jag fullkomligt förstår att du inte kan få mig ett jobb". Vad jag försöker ställa dig är om det finns möjlighet att bli antagen i "någon" skolan i Sverige för att studera något som kan ge mig "någon" utbildning, värt något. Utbildningen jag har är värt att ingenting i sverige (jag har redan förklarat detta nedan, men jag kan försöka förklara det bättre en gång till ) och skolorna i Sverige inte acceptera mig som student därför att de har inte budget och de anser mig "för mycket kvalificerade "(för ingenting i verkligheten). Arbetsförmedlingen vill inte ge mig någon kurs av samma skäl. Jag är redo att arbeta rengöring av gator, men jag behöver en examen för det och jag har inte det, och ingen vill ge mig utbildningen jag behöver för det. Nu kan jag kanske fråga dig bättre om det finns något alternativ för mig? Tack så mycket för din tillgänglighet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Patricia!

    Olika TYPER AV SKOLOR i Sverige har olika urvalsgrunder:
    - på Komvux prioriteras det personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund" och där är du mycket överkvalificerad. Du har rätt att söka utbildningar på Komvux och kan komma in, men du ställs där sist i kön.

    - på Arbetsförmedlingen prioriteras det personer som har varit inskrivna under lång tid och varit helt arbetslösa under lång tid. För att räknas som LÅNGTIDSARBETSLÖS måste man vara inskriven på AF i minst 18 månader och under den tiden helt sakna arbete. Ju längre tid man har varit arbetslös (och inskriven på arbetsförmedlingen) desto mer hjälp kan man få på AF.

    - högskolor/universitet, folkhögskolor (eftergymnasiala utbildningar där) och yrkeshögskolor tar inte hänsyn till samma saker som Komvux och AF. Här gäller det att vara BEHÖRIG, ha godkända betyg i de kurser som krävs och ha BRA BETYG. Att du har mycket tidigare utbildning på hög nivå är bara bra om du söker till en eftergymnasial utbildning i Sverige. Därför rekommenderar jag att du letar efter en EFTERGYMNASIAL UTBILDNING och den hittar du på
    www.studera.nu - högskola/universitet
    www.yhguiden.se - yrkeshögskola
    www.folkhogskola.nu - utbildningar på folkhögskolor. Just på folkhögskolor finns det många olika typer av utbildningar. Du är intresserad av en YRKESUTBILDNING, en sammanställning finns på http://www.fragasyv.se/info/yrkesutbildningar-pa-folkhogskolor (blå text på sidan där är LÄNKAR).
    Exempel på utbildning som kanske passar dig är: Grimslövs folkhögskola (3 mil söder om Växjö) erbjuder Turismlinjen, en 1,5 år lång eftergymnasial utbildning, som har 20 utbildningsplatser.

    Sammanfattning:
    det är olika principer vid antagning till olika typer av utbildning.
    Du som har hög tidigare utbildning, har störst chans att komma in på eftergymnasiala utbildningar
    på folkhögskolor,
    på utbildningar på yrkeshögskola eller på högskola/universitet.

    Vänliga hälsningar
    ANNA