Hej Sara,

    utbud inför ansökan till svenska högskoleutb.med start HT21 kommer fastställas till mitten på mars 2021.
    De distansutbildningar jag ser nu (det kan dyka upp fler, förhoppningsvis) är:
    his.se/handelsekonomi
    och
    hv.se/utbildning/program/personalekonomi-heltid-distans

    ang.möjlighet att sätta egen utbildning av fristående kurser så är det så här: i fall du vill ta ut Examen, t.ex kandidatexamen då måste du göra planering med studievägledare på den institutionen där du vill ta ut examen. Varje lärosäte kan bestämma mycket självt. De centrala "ramar" för kandidatexamen är: 180 högskolepoäng = 3 år på heltid, och minst 90 hp i "huvudämnet" + kandidatkurs godkänt; men vilka de övriga kurser som får ingå är en fråga till just det lärosäte där du vill ta ut examen.
    Sedan kan man ju också läsa ett antal kurser och uppge dem i CV, detta utan att ta ut examen. Det är inte förbjudet för arbetsgivare att anställa som Personalvetare med vilken utbildning som helst; yrket är i Sverige icke-reglerat.
    Det som sakkunniga inom branschen säger är att de flesta arbetsgivare värdesätter kunskaper i Ekonomi i första hand och sedan inom Arbetsrätt, konflikthantering och gruppdynamik. På vilket sätt man skaffar sig de kunskaperna är upp till personen själv som vill jobba som personalvetare. Man behöver alltså inte läsa på personalvetarprogrammet eller klara av ekonomiprogrammet, utan kan antingen sätta ihop egen examen eller t o m söka jobb på de fristående kurserna som man har läst.

    • : Tack för svar
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!