Hej,

    det är oerhört bekIagIigt, det som hände dig för 7-8 år sedan.

    Det är mycket bra att du nu är beredd att studera igen. Vill du läsa på högskola/universitet, vilken utbildning är du intresserad av? Eller vilket yrke?  Vissa yrken läser man på en yrkeshögskola till. Andra - på högskelenivå.

    Yrkeshögskola har stora möjligheter till undantag och även om man inte är behörig kan man ändå komma in. Högskola, däremot, kräver att man blir behörig.

    Om du har arbetat i 3 år efter det att du har fyllt 19 år, kan det vara så att du uppfyller kraven på Grundläggande behörighet men i fall till den utbildning på högskola, som du är intresserad av, krävs även Särskild behörighet, behöver du godkända  betyg i alla de kurser som krävs för den särskilda behörigheten.

    Det är därför viktigt att veta vilken utbildning du önskar bli behörig till.

    Det är mycket bra att göra planering tillsammans med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. SYV-en tittar på dina betyg, du berättar vilken utbildning du vill bli behörig till och ni kan tillsammans göra planering. Det kan hända att du redan nu är behörig till de utbildningar som du vill söka till /om du har arbetat i 3 år efter det att du fyllde 19 år - och uppfyller därför kraven på "reell kompetens"/ - på högskola, men i så fall måste du göra högskoleprovet. Annars kan inte du konkurrera om plats. Men till de utbildnignar där det står tomma platser, kan du komma in även utan att ha gjort högskoleprovet. Är man behörig till högskoleutbildning och det finns tomma platser, kommer man in.

    Läs om vad som krävs för att bLi behörig på reell kompetens här>>>

    Du frågar också om hänsyn kan tas till det som hände dig för 7-8 år sedan och mitt svar är att ja tror du kan få mer hjälp på komvux för att läsa till behörighet. Och sedan kan du förhoppningsvis också skulle kunna få mer hjälp på en eftergymnasial utbildning - extrastöd, mer tid för att klara kurser mm. Men att man kan bli befriad från att behöva ha vissa betyg pga tragiska händeIser, har inte jag hört talas om förut.  Men jag ska givetvis undersöka den möjIigheten. Tror tyvärr inte det är möjligt men ska stäIIa den frågan till mina koIIegor. Återkommer så fort jag känner att jag kan ge dig rätt svar på den frågan.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Jag vill läsa koreanska i Korea.
    • : Jag har inte kunnat jobba efter det som hände.
    • Mikael : Du kanske kan läsa koreanska men inte på universitetet? Det bästa resultat uppnås om man först skaffar sig bra grundkunskap i språk och Sedan åker och bor i det landet där språket talas. Om Du inte kan koreanska idag, råder jag dig börja läsa det språket i Sverige i minst ett år och så intensivt du kan och först efter det planera läsa i Korea.
    • Mikael : Om du vill komma på en skola i Korea, kontakta den skolan och fråga om de kan göra undantag och inte kräva gymnasiekompetens men annars behöver du läsa minst 2år på komvux för att få examensbevis .
    • : Tack
    • : Så ända sättet är att läsa på Komvux eller på folkhögskolan för att kunna söka till universitet utomlands?
    • Julia : Ja, för att läsa på ett universitet måste man ha förutsättningar, nödvändiga förkunskaper, annars är risken mycket stor att man inte klarar av studierna. Och att skaffa sig den behörigheten/förkunskaperna så är det "gymnasiekompetens" man bör skaffa sig och som vuxen göra man det på Komvux. Ett annat sätt är att bedriva självstudier och göra prövningar - kurs för kurs. Det tar vanligtvis 3 år på heltid /6 terminer/ att skaffa sig gymnasiekompetens.
    • : Hur tar jag bort min fråga?
    • Anna : FRåGA SYV är Öppet forum och tanken är att alla läser sig genom att kunna läsa alla frågor/svar. Om frågeställaren kunde efter att ha fått svar ta bort sin fråga - skulle det vara enskild vägledning/studieinformation som ges skriftligen och Personlingt (just till dig och för Dig) och ingen annan kan ha nytta av det senare... den tiden och möjligheten att ge sådan typ av vägledning har vi inte på FRåGA SYV som är, som sagt, ÖPPET forum. Du kan för att anonymisera din fråga ändra (i profilen) ditt namn och ålder; på så sätt är det självaste SITUATIONEN som vi svarar om och ingen behöve veta dit Namn eller rätt ålder. Ibland är dock just Ålder viktig pga det finns åldersgränser - för att kunna antas till Komvux eller för att ha rätt till studiemedel. Så, vi tipsar om att i första hand ändra namn - t.ex kan man t o m kalla sig för "Anonym".
    • : Tack
    Läs alla kommentarer