Dino

    Jag kommer ta studenten med F i 3 kurser som leder till 300 minus poäng, Min SYV sa då till mig att jag inte kan läsa upp endast de kurserna på komvux för att få min examen, jag blev tillsagd att jag behöver läsa upp 650 poäng på komvux. Jag ville endast säkerställa ifall detta är så det är eller om det går att endast läsa upp det jag behöver. Tack för svar, Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Dino!
    Vi rekommenderar att du gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.  Från 1 juli 2021 gäller nya regler vad gäller ta ut examen från komvux. Det som är "gammalt", sedan innan, är att du behöver ha 2400 betygsatta poäng (av dem kan max 150 poäng vara betygsatta med F). Betyget i kursen Idrott1 får ej ingå.
    Gymnasiearbete (eller komvuxarbete), en 100p.kurs med godkänt betyg behöver ingå inom 2400p.
    Högskoleförberedande komvux-examen kan man ta ut inom Naturvetenskap-Teknik eller inom Samhälle-/Humaniora. Yrkesexamina ... här är man beroende på vilka kurser som komvux kan erbjuda läsa.