Hanna

    Jag har en godkänd gymnasieexamen sedan tidigare (yrkesprogram), och vill nu komma in på en högskoleutbildning som har rätt så höga antagningspoäng. Har läst Historia 1a2 och Samhällskunskap 1a2, då utbildningen kräver det (särskild behörighet), men skulle gärna vilja höja mitt snitt med så många meritpoäng som möjligt. Undrar nu om dessa två kurser jag tidigare läst räknas in som meritpoäng? Hur många kurser och poäng till kan jag i så fall lägga till som max? Har tidigare varit i kontakt med en SYV, som rekommenderade att jag även skulle läsa engelska 7, men är osäker på vilka gymnasiekurser jag kan välja emellan om jag vill höja mitt snitt ytterligare, ger alla gymnasiekurser som jag inte läst ännu meritpoäng, eller är det bara vissa?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    Meritpoängen är Extrapoängen och det är endast engelska 7, moderna språk 3 och 4 samt högre kurser i matematik som ger de extrapoängen (MERIT-poängen). Max antal merit (extra) poäng som man kan få är 2.5.
    Engelska 7 ger 1.0 meritpoäng.
    Moderna språk 3 och 4 (sammanlagt) ger 1.5 meritpoäng.
    Högre mattekurser kan också ge upp till max 1.5 meritpoäng.

    "Högre" mattekurser är det de som ej krävs för särskild behörighet till just "din" högskoleutbildning. T.ex om din högskoleutbildning inte - för särskild behörighet - kräver matte, utan endast historia och samhällskunskap, då får du + 0.5 meritpoäng för matte 2, ännu + 0.5 meritpoäng för matte 3 och ännu + 0.5 meritpoäng för matte 4.

    Godkänt (betyget E) räcker för att få just självaste Meritpoängen men betyget räknas även in i ditt snitt/jämförelsetal och därför får du högre höjning om du får högre betyg i en kurs som ger meritpoäng, än bara E (godkänt).
    Du får gärna kika på information på gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng
    **********
    Viktigt! "Vilka som helst gymnasiekurser" kommer inte räknas med och påverka ditt meritvärde. Det är med ditt meritvärde som du konkurrerar (i betygsgrupper) till svenska högskoleutbildningar. Meritvärde är summan av Jämförelsetalet + Meritpoängen. Har man inga meritpoäng, blir meritvärde = jämförelsetalet.
    Jämförelsetalet är detsamma som snittbetyget.
    Vilka betyg som räknas in i snittbetyget (jämförelsetal)? Alla betyg från ditt examensbevis från gymnasiet exkl.gymnasiearbete + de kurser som krävs för särskild behörighet + de kurser som ger meritpoäng. Inga andra betyg kommer räknas in och kommer därför inte påverka ditt meritvärde.