Katarina
    Hej! När jag tittar runt på olika distanskurser jag vill plugga inför hösten är nästan alla jag är intresserad av på deltid, även de som är 30hp. Går det att läsa flera distanskurser samtidigt så att jag kommer upp i 100% per termin?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Katarina!

    På högskolenivå motsvarar heltidsstudier under en termin - 30 högskolepoäng (hp). Man kan bli antagen till 45 hp per termin, dvs det är möjligt att läsa på upp till 150% av studietakt.

    Du kan, alltså, läsa flera distanskurser men de får sammansagt ej överstiga 45 hp per termin.

    Bästa hälsningar & lycka till med din studieplanering!

    ANNA

    • : Tack för snabbt svar! Betyder det att en får studiemedel baserat på antalet poäng per termin snarare än studietakten? Om jag läser 30hp via distans en termin, får jag då alltså studiemedel för heltidsstudier?
    • Mikael : Antal poäng per termin = studietakten. Däremot spelar det ingen roll om man läser " bundet " eller på distans. 30 hp per termin (eller fler poäng per termin), både i bunden form och på distans, ger rätt att söka Studiemedel för heltidsstudier.