Denise

    Hej! Då jag hara läste 2 av 3 år på gymnasiet så letar jag nu efter sätt att kunna fortsätta utbilda mig och har funnit intresse i floristyrket, men när jag kollar online så hittar jag bara utbildningar som kostar flera tusen eller som ligger i Stockholm vilket inte funkar då jag bor i Skåne. Finns det några gratis floristutbildningar för vuxna i skåne?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    utbildning till Florist ligger i Sverige på gymnasial nivå och det är därför som vuxna läser till det yrket på komvux. Börja med att fråga på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Arbetsförmedlingen kan köpa utbildning till arbetssökande - fråga på AF.

    Det kan inte heller uteslutas att någon passande utbidlning skulle kunna finnas inom KKU eller på folkhögskolorna. Hittar just nu ingen folkhögskoleutbidlning till just florist men kika gärna på t.ex Dalarnas-lan/Mora-folkhogskola/Kurser/2020ht/smaskalig-yrkesodling-av-tradgardsvaxter
    Folkhögskolorna utanför stora städer brukar erbjuda bo på internatet på skolan.

    Det kan förhoppningsvis finnas intressanta för dig utbildningar inom yrkeshögskola, se, nedan, några exempel:
    hermods-yrkeshogskola/tradgardsmastare-inom-park-kulturlandskap-inriktning-arbetsledning-hermods-goteborg
    hermods-yrkeshogskola/kvalificerad-tradgardsmastare
    hermods-yrkeshogskola/tradgardsmastare-inom-park-kulturlandskap-inriktning-arbetsledning
    hvilan-utbildning/tradgardsanlaggare-hallbar-park-och-utemiljö
    hvilan-utbildning/konsulterande-arborist-european-tree-technician
    hvilan-utbildning/tradgardsmastare-hallbar-park-och-vaxtproduktion