RAWAND
    Hej;
    Jag vill fråga om utbildning för att bli flygledare och om behörighetkrav, jag behörighetkravmåste ha Svenka kurs 3. Jag förstod inte, kan man inte ha Svenska som andra språk kurs 3 istället?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Rawand!

    Det går bra att ha betyg i Svenska som andraspråk i stället för "svenska". Det är motsvarande kurser och även om det står "Svenska 3" så menar de "Svenska alternativt Svenska som andraspråk 3".

    Men du får gärna skicka en direkt (snabblänk) länk till den sidan där behörighetskraven finns, så får vi se exakt vad som står där i behörighetskraven.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Här är länken http://www.lfv.se/bli-flygledare/behorighetskrav och jag behöver att veta mer om kurser som är bra och läsa för att bli flyglkurse innom Naturvetenskap.^^
    • : http://www.lfv.se/bli-flygledare/behorighetskrav
    • Liselotte : Ja, det står Svenska 3 där på sidan, du har rätt, men de får inte utesluta betyg i Svenska som andraspråk 3 och även om de inte skriver det, så måste de godkänna det betyget. Det gör högskolorna/universitet i Sverige och jag kan inte tänka mig att SAS 3 inte godtas i stället för Svenska 3.
    • Liselotte : Prova ring 011-131345 det är tel.nr till deras utbildningsansvarig och ett annat nummer som jag fick via deras växel 011-164476. Jag fick inte tag på dem på telefon just nu, och jag ska försöka senare. På hemsidan är det inte tydligt när utbildnng börjar och vart man ska skicka ansökningshandlingar. Jag mailar till dem och återkommer när de svarar men du får också hemskt gärna försöka nå dem på egen hand - via mail eller telefon, så hjälps vi åt! hörs! L. :)
    Läs alla kommentarer