Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Sarah!
    Om yrke Flygvärdinna läs på http://www.framtid.se/yrke/flygvardinnaflygvard

    Man utbildas av ett Flygbolag efter det att man blir anställd. För att kunna bli anställd krävs det "allmän gymnasiekompetens" + goda kunskaper i engelska. Man kan bli anställd som Flygvärd/värdinna efter ett valfritt gymnasieprogram.

    Ett annat yrke som du undrar över är det troligtvis http://www.framtid.se/yrke/flygplatskontrollant och man utbildas också på arbetsplatsen. Här finns det åldersgräns (man måste vara 20 år fyllda). Allmän gymnasiekompetens gäller även här, dvs man kan gå vilket gymnasieprogram som helst och kunna sedan bli anställd.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    • : Okej tack :) men har jag framtid om jag går turism och resor ? Dvs finns det jobb inom det
    • Milla : Jag kommer att skriva svar på din kommentar. Kort svar: det finns inte jobbgaranti och man måste chansa.
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sarah!
    Du undrar om det kommer finnas jobb för dig om du går http://www.gymnasieguiden.se/program/HT/turism-och-resor på gymnasiet.

    Det finns inte något jobbgaranti i Sverige idag förutom när man utbildas redan när man är anställd, dvs man får jobbet först och går utbildning sen (inom jobbet): exempel på det är att man får jobb som "spårvagnsförare" i Göteborg och sedan på arbetstid med lön lär sig köra spårvagn.
    Ett annat exempel är flygvärdinna och flygplanskontrollant - när man söker "jobbet" men börjar med att utbilda sig på arbetstid med lön. Även Försäkringskassan anställer först och utbildar sedan under några månader (upp till sex månader) - på arbetstid med lön. Då är man mer eller mindre garanterad att få arbete efter utbildning (inte 100% här heller för att i fall man inte klarar av utbildningen eller företaget inte har råd att ha så många anställda, då måste man sluta i alla fall - fast man trodde man redan hade jobbet). Så ser arbetsmarknaden ut idag.
    Bussföretagen säger att de garanterar jobb för de som utbildar sig till busschaufförer.

    Väldigt goda chanser att få jobb har en Undersköterska, en Förskolelärare, en Sjuksköterska och behöriga lärare. Av alla de yrkena är det enbart undersköterska som man kan bli på gymnasiet.

    Eftersom du är intresserad av Flygvärdinna och Flygplatskontrollant och samtidigt är intresserad av att kunna få jobb efter gymnasiet, då rekommenderar jag att tittar extra noga på http://www.gymnasieguiden.se/program/VO

    Det är ett stort PLUS om man kan grundläggande medicinska kunskaper om man söker jobb som flygvärdinna och/eller flygplatskontrollant. Även i många andra yrken (och i livet i övrigt) är det mycket bra att kunna ge första hjälpen och/eller kunna bedriva räddningsinsats. Oavsett vad man jobbar med eller var man befinner sig, kan olyckor hända och då är man "guld värd" om man kan hjälpa till pga man har medicinska kunskaper med sig "i bagaget".

    Även om du efter gymnasiet söker jobb som Reseledare, t.ex. http://www.framtid.se/yrke/reseledare så är det ett stort PLUS om du har gått på VO och kan ge kvalificerad medicinsk vård (i alla fall första hjälpen och livräddningsinsatser). Det finns inga formella krav på att man måste gå "turism" för att kunna jobba inom turism. Arbetsgivare bestämmer vem de tycker är lämpliga. Ibland är språkkunskaper avgörande: ska man sälja resor till ett visst land, är det mycket bra att kunna "det språket och den kulturen" (vilket land det nu gäller...).

    Det kanske låter som om jag försöker övertala dig gå VO i stället för HT och det kanske jag gör också... :)
    men det bästa vore om du bokade "prova på dag" eller "skugga en elev" på några olika gymnasieprogram, bl a på HT som du är intresserad av och på VO, som jag rekommenderar - och då kan du jämföra hur det är at gå på de två programmen, du kan prata med elever och lärare och vara "gymnasieelev för en dag". Det är ju också viktigt att trivas under de tre åren som du ska gå på gymnasiet.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Vänliga hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : hej tack för din svar men jag gillar inte Vård och omsorg då jag inte gillar att jobba på äldreboende eller göra prao på sjukhus
    • : Och tack för er svar Milla och Mikael :) ni har hjälpt mig jätte mycket
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!