Dalia
    Hej. Jag ska börja på samhällsvetenskapsprogramet inriktning beteende. Efter det vill jag bli flygvärdinna. Går det. ?
    En till fråga. Vad heter dom som jobbar "nere" i flygplatsen, som checkar in väskorna och som tittar efter passen och sedan släpper in dom till flyget?. Tacksam för svar.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, flygvärdinnor/flygvärdar utbildas i samband med rekrytering vid respektive flygbolag. Avgiftbelagd grundutbildning finns också hos fristående utbildningsanordnare. Ett exempel är http://www.catofsweden.com/

    Kraven varierar mellan de olika flygbolagen. Det krävs godkänd gymnasieutbildning och goda kunskaper i engelska. Kan man fler språk än engelska ses det ofta som meriterande. Erfarenhet från serviceyrke inom till exempel hotell, restaurang eller resebranschen efterfrågas också.

    Du tänker nog på trafikassistenter. Här kan du läsa mer om yrket, utbildning och framtid http://www.arbetsformedlingen.se/yrkena-o?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D97&sv.url=12.78280711d502730c1800072

    /Lena, Syv