Johannes

    Hej! Jag funderar på ifall man bör vara flytande i språket man studerar för att bli lärare i moderna språk när man börjar plugga - eller ifall man får tid och möjlighet att lära sig språket under tiden man studerar?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johannes,
    godkänt betyg i Moderna språk 3 ( i det språket som man vill bli behörig att undervisa i ) brukar krävas för BEHÖRIGHET till utbildningen. Det är givetvis bra att kunna så mycket inom det språket som möjligt; ännu bättre att ha det språket som modersmål och även ha studerat mycket inom det språket.
    Men, formellt sett, räcker det med E betyget i moderna språk 3 och sedan konkurrerar man om plats på utbildningen med sitt meritvärde och/eller med resultatet av högskoleprovet.
    Inom språket är det det rätt svårt att uppskatta Kunskapsnivåer (man kanske pratar mycket bra men ligger efter med stavning och grammatik... även de som har ett visst språk som Modersmål kan ju inte exakt "allt" inom det språket, ex. vissa fackord, namn på vissa verktyg eller slang-orden eller dialekter inom språket kanske man inte kan fullt ut...).
    Ju mer man kan inom det språket som man vill undervisa i, desto bättre... och språk är också en "färsk vara" på det sättet att i fall man inte använder språket, så glömmer man (och kan glömma ganska mycket på kort tid).
    Personer som har språket som Modersmål och som håller språket "levande" genom att t.ex prata och kommunicera skriftligt med sin familj och vänner samt resa till det landet där språket talas som vardagsspråket - har en stor fördel, om de satsar på att bli lärare i det språket, men att Kunna ett språk och Bli Bra Lärare i det språket är Olika saker. Att kunna lära ut är en konst som inte alla kan behärska; man måste bl.a ha tålamod och pedagogisk förmåga.

    Du undrar om man bör vara "flytande" och vad är det? Vem bestämmer att man är flytande? Det är en bedömningsfråga och du kan få olika bedömningar från olika sakkunniga... Har man grundläggande god språkförmåga och stor drift (Vill bli bra på språket) så hittar man ett sätt att bli det - i alla fall som oftast!

    Hoppas ngt i mitt svar blir till hjälp!
    Vänligen

    Julia