Ronja

    Hej! Jag går just nu andra året på gymnasiet i Norrköping och funderar på hur jag ska göra med boende efter gymnasiet sen. Jag funderar på att plugga vidare i Linköping, vilket skulle innebära 40 minuter restid till universitetet och 40 minuter hem igen varje dag med bil. Jag bor även lite utanför Norrköping så om jag ska åka med kollektivtrafiken tar det mellan 1-1,5 timme enkel resa. Jag vet att det kan vara smart att bo hemma och spara pengar, men hur är det att resa så mycket?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ronja,

    det finns för- och nackdelar i att bo hemma under studier på eftergymnasial nivå och i att flytta hemifrån och bo nära skolan. Jag tänker så här: det är ännu ganska långt fram i tiden... du går ju fortfarande år 2 på gymnasiet och det är först om ett år som du ska kunna söka utbildningar på eftergymn.nivå; sedan är det inte 100%garanterat att man kommer in på den utbildning man söker till. Om du kommer in så får du se om du kan fixa bostadslösning på skolorten och vad det i så fall skulle kosta. Det är inte säkert att du ska kunna klara dig, ekonomiskt sett, på studiemedel med tanke på vad det kostar med bostad, mat, kurslitteratur mm. Så, här får man sätta sig ner och räkna på det och se om det går eller inte. Sedan vet jag ju inte om din familj är beredda att hjälpa dig ekonomiskt som gåva eller som lån - under din studietid... så, här finns det många okända faktorer. Men det som alltid är bra: försök skaffa extrajobb/sommarjobb och börja spara pengar till ev.framtida utgifter.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA