Jacob
    Hej, jag fyller 15 väldigt sent och ska börja gymnasium nästa skolår. Jag bor just nu i en liten by där det inte finns någonting, jag har 30 minuter buss in till högstadiet jag går på nu där det också finns ett gymnasium men inte med den linje jag vill gå på. Närmaste skola med den linjen jag vill gå är i Småland och ligger ca 2,5 mil bort, då jag bor i Västergötland (väldigt nära gränsen) så har jag den skolan i baktanke men vill helst flytta till Borås och gå gymnasiet där, det tar över en timme med buss och eftersom jag bor i en liten by så går det knappt bussar på eftermiddagen och jag har haft planer på att flytta hemifrån för att bo i en 1:a eller något liknande med flickvännen, vi vill både flytta då hon bestämt sig flera år tillbaka att gå i Borås. Den största frågan är nog hur vi kan flytta hemifrån på lämpligast sätt, vi är båda villiga att arbeta för att försörja oss, hon ska arbeta nu under vinterlovet för arbetserfarenhet men jag letar fortfarande jobb. Jag har A-traktor som jag har körkort till och tänkt ha stående i Borås. Min pappa är väldigt duktig affärsman och driver ett företag så han kan hjälpa när det gäller att lära oss betala räkningar osv. Finns det möjlighet att arbeta och ha fast anställning i såhär ung ålder? Finns det bidrag förutom studiebidrag (i hennes fall) och barnbidrag (i mitt fall under de första månaderna tills jag fyller 16) som kan täcka utgifterna? Har tänkt söka lärling inom gymnasiet men det är inget man får lön på? Det är inte så många konkreta frågor men hoppas ni kan ge lite inblick i vad som gäller och vad man bör tänka på, vet att föräldrar spelar stor roll med sitt samtycke när man ska flytta och är under 18.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Jacob!
    Bra att du vet att föräldrarnas samtycke krävs för alla viktiga beslut när man är under 18 år.
    Att flytta och att välja utbildning är två sådana viktiga beslut.

    Om era föräldrar samtycker, då bör de också vara beredda till att hjälpa er ekonomiskt för att ni ska klarar er helt själva - betala hyra och alla nödvändiga utgifter när ni båda ska studera på gymnasiet, har jag svårt att föreställa mig.

    Om man läser som lärling och har lärlingskontrakt har man rätt att söka Lärlingsersättning som för närvarande är 1000 kr/månaden, det är ersättning för måltider och resor till/från arbetsplatsen och det kanske inte blir något över när man betalar för lunch och resor, så är det ju egentligen ingen extra inkomst utan kompensation för de kostnader som man annars skulle stå för själv.

    Barnbidraget och Studiebidraget är det samma summa, 1050 kr/månad.
    I vissa fall har man rätt till Inackorderingstillägget men det högsta summa man kan få i månaden är 2350 kr. Det är i så fall om ni båda skulle kunna få det högsta inom Inackorderingstillägget - så skulle det kanske blir möjligt att klara hyra för en liten lägenhet + lite andra omkostnader.

    Att hitta en lägenhet är också ett problem, som kan bli svårlöst.

    För att ha rätt till Inackorderingstillägget måste man gå på en av följande utbildningar:
    1. Riksrekryterande utbildning - här är man garanterad ekonomisk hjälp för att kunna bosätta sig på skolorten (men på vissa skolor finns det elevboende/internat & om inte internat finns, då får man hyra egen bostad)
    eller
    2. utbildning på en Fristående (icke-kommunal) gymnasieskola som inte finns närmare till föräldrarnas bostad - i så fall söker man Inackorderingstillägg hos CSN

    3. utbildning på en kommunal skola, som inte finns närmare till föräldrarnas bostad - i så fall söker man bidrag hos sin kommun.

    CSN och din kommun bedömer ansökan och fattar beslut, det kan bli ett Nej också. Man kan försöka få preliminärt beslut och på förhand få veta om man skulle få inackorderingstillägget om man blir antagen.

    Riksrekryterande utbildning i Borås hittade jag bara på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/sven-eriksonsgymnasiet på Ekonomiprogrammet.

    Angående möjlighet att få jobb, så är det tillåtet att arbeta i Sverige från den dagen man fyller 13 år. I praktiken är det svårt att få arbete utan någon yrkesutbildning. Vissa arbetsgivare är ganska ovilliga att anställa personer under 18 år pga det finns många regler som begränsar vilka arbetsuppgifter man får utföra och på vilka villkor man får arbeta (t.ex vad det gäller arbetstider, vikt på gods man får lyfta och att man inte får arbeta ensam eller ta ansvar för pengar eller andra värdesaker). En del info som kan vara av intresse för dig finns på http://www.fragasyv.se/info/sommarjobb-hur-lange-och-vart (regler ang.villkor för sommarjobb gäller även för annat jobb).

    Du skriver inte vilken utbildning du vill gå på gymnasiet. Om du ger oss den info, kan vi tipsa dig om skolorna som erbjuder den utbildningen.

    Alla gymnasieskolor som i Borås kommer att ta in i åk1 till hösten 2016, kan du se på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&vocation=&variant=&county=Västra+Götalands+län&municipality_id=137&office_id=&order=school jag hittade 9 skolor.

    Att läsa på heltid och jobba vid sidan av studier finns det exempel på att ungdomar klarar men det handlar oftast om några få timmars extra jobb i veckan eller att de jobbar under begränsade perioder - t.ex de veckorna när skola har lov.
    Det är viktigt att tänka på att du är väldigt ung och har många års utbildning och arbete framför dig, det är viktigt att inte överanstränga sig så att hälsan blir lidande. Att studera på heltid och arbeta på heltid samtidigt under alla tre år på gymnasiet, kan inte jag rekommendera. Du måste tänka på din hälsa. Blir man utbränd, är det mycket dåligt för dig själv, för din familj och för samhället också - som måste ge dig vård och försörja dig under många år framöver, när du inte blir kapabel att arbeta eller studera.

    Det är i så fall en bättre lösning att era föräldrar hjälper er ekonomiskt när ni läser på gymnasiet och ni återbetalar "skulden" senare när ni är klara med utbildningen.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Lycka till!
    ANNA