Eleonor
    Hej,
    Jag har tänk väldigt länge på att flytta utomlands när jag har gått ut nian och studera vidare på high school/gymnasium i ett annat land som t.ex England/New york, och då menar jag inte utbytesår utan fram tills studenten.
    Vi pratar väldigt mycket engelska hemma och har själv gått på en engelskspråkig skola så jag tror jag skulle kunna hantera det.
    Hur gör man om man skulle vilja flytta och studera utomlands? Kan man göra så och vart ska man vända sig? Vad krävs för att det ska vara möjligt?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du vill ut i världen - studier utomlands kan ge väldigt mycket! Hittade lite länkar som kanske kan vara användbara. Ett förslag är att du söker dig till en IB-skola som har gymnasieprogrammet International Bacchalaure som även godkänns här i Sverige. Du kan även söka dig till olika svenska skolor inom eller utom Europa - det kan dock kosta en del pengar. Du kanske också måste prata med din hemkommun om de släpper din skolpeng. /Lena, Syv

    www.thinkglobalschool.org

    http://allastudier.se/studiefakta/29-studera-utomlands--gymnasium/