Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Nils,
    det kan man inte på förhand garantera.
    Om ett lärosäte ska kunna ta emot ngn som "hoppar in i utbildningen" måste det, för det första, finnas ledig plats (och det är inte säkert det kommer att uppstå...); för det andra, så måste upplägg av din utbildning och utbildning på det lärosäte dit du vill "hoppa in" vara identisk eller mycket lik... .
    Det kan gå om du har tur, men kan inte garanteras. Det kan finnas många som vill byta på samma sätt som du vill byta och i så fall kan stor konkurrens uppstå, men det är inte alls säkert att ngn ledig plats kommer att finnas. Givetvis hoppar studerande av utbildningen men det kan också bli så att "överintag" görs med tanke på möjliga framtida avhopp. Sedan finns det studerande som kommer tillbaka till efter att ha fått "anstånd med bibehållen plats"; de finns återvändare efter föräldraledighet, sjukdomsperioder, studier utomlands (utbytesår) mm.