Felicia

    Hej, då jag är diagnostiserad med medelsvår depression så plockade jag bort två kurser inför andra året på gymnasiet (naturkunskap 1a:1 och ett programgemensamt ämne människan i industrin) för att orka resterande ämnen. Planen var att läsa in dessa kurserna under sommaren och tenta av dem till hösten i trean. Jag ligger efter i nästan alla ämnen och blir stressad av tanken att plugga under sommaren när jag bara vill återhämta mig. Jag är inte självmordsbenägen längre men fortfarande extremt mentalt trött och deprimerad. Min pappa ska flytta till Uppsala i slutet av sommaren för att slutföra studier och han kommer vara borta två terminer. Mamma och pappa tycker att jag borde följa med till Uppsala - främst för att ta ett sabbatsår och vila upp mig för att orka med sista året i gymnasiet. Själv vill jag bara bli färdig med skolan så jag kan komma ut i arbetslivet och vill helst inte ta ett sabbatsår. Just nu går jag i tankarna att flytta till Uppsala, hoppa av gymnasiet och fortsätta på folkhögskolan i Uppsala. Själva studenten är inte viktig för mig - jag tänker mer på min gundläggande behörighet till högskolan eftersom jag vill plugga vidare till sjuksköterska. Är detta en bra idé? Finns det andra alternativ - vilka är de isåfall? Tack på förhand :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,

    hälsan är jätteviktigt att tänka på och jag tycker du bör samråda med läkare och psykologen, du har fått en diagnos och de som ställde diagnosen och som behandlar dig bör "säga sitt": vad de tycker om När och i Vilken omfattning du orkar studera.

    Utbildningsplats?
    Nästa fråga blir (om du ska studera) - att få utbildningsplats. Du skriver om att läsa på folkhögskola i Uppsala, har du gjort ansökan och när får du svar om platsen på en folkhögskola i Uppsala, alltså om du kommer in eller inte?
    Det alternativet som alltid finns är att du bedriver självstudier men på det sättet får du inga betyg och du behöver både grundläggande och särskild behörighet inför ssk-programmet (du skriver om att du vill bli sjuksköterska).

    Jag tänker också på möjligheten för dig att kanske komma in på VO, vård- och omsorgsprogrammet på en gymnasieskola i Uppsala. Omvalsperioden slutade i Uppsala den 15maj2020, men det kanske ändå skulle finnas möjlighet att komma in (du får gärna göra en sen ansökan och se om det kan resultera i erbjudande om en studieplats). gymnasieskolorna i Uppsala som enl.våra uppgifter erbjuder VO från hösten 2020 - se listan på gymnasieguiden.se/VO-uppsala

    Fler alternativ?
    Försöka få jobb, vilket jobb som helst - kanske i första hand på deltid med tanke på ditt hälsotillstånd.
    Satsa på att få körkort för personbil (klass B)(detta om du ej redan har ett; jag ser att du är 18 år så du har "åldern inne") - Körkortet är väldigt bra att ha i många yrken, bl.a om man vill jobba inom vården.

    Komvux
    Från det kalenderåret som du fyller 20 år - från 1 juli - kan du, oavsett tidigare utb.bakgrund bli antagen till komvux (i den kommunen där du är folkbokförd, om det gäller studier på gymnasial nivå).

    Studier på eftergymnasial nivå
    När du har gymnasiekompetens, blir det aktuellt att antingen jobba eller söka studier på eftergymnasial nivå och de finns även i andra skolformer än högskola/universitet. Just Sjuksköterska kan man i Sverige inte bli på annat sätt än genom sjuksköterskeprogrammet, som är en 3-årig högskoleutbildning, men t.ex tandsköterska eller specialistundersköterska utbildas inom yrkeshögskola. Du kan se några exempel på yh-utbilndingar, nedan:
    vardyrkeshogskolan/steriltekniker-shlm
    yrkeshogskolan-i-landskrona/hud-och-spaterapeut
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/apotekstekniker
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/specialistutbildad-underskoeterska-barn-och-ungdom
    hermods-yrkeshogskola/tandskoterska-karlskrona