Hanna
    Hej! Det är såhär att jag eventuellt ska flytta till Stockholm från Göteborg nästa sommar. Jag börjar gymnasiet nu till hösten men undrar hur jag borde tänka i detta läget? Jag har kollat lite på intagningspoängen och speciellt på en skola hade den sista intagna 275 poäng och jag hade 272,5 nu när jag slutade i nian. Är det bästa att jag söker så fort som möjligt för att ha störst möjlighet att kommat in till nästa år eller hur gör man här? Läggs jag då sist i reservkön även ifall jag flyttar dit? Hoppas du förstår frågan och att den inte är allt för vimsig, jag är väldigt tacksam för svar. Hälsningar Hanna

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Hanna
    om du börjar på ett gymnasieprogram nu till hösten & sedan flyttar nästa sommar, har du rätt att fortsätta på samma utbildning i din nya hemkommun, oavsett antagningspoäng, OM DEN NYA HEMKOMMUNEN ERBJUDER SÅDAN UTBILDNING. Detta regleras i 16 kap. 49 § skollagen (2010:800).

    Om du flyttar till Stockholm, behöver du inte vara orolig för att det programmet som du läste under å k 1 i Göteborg, inte finns. Det kan, dock, uppstå andra problem: t.ex. om det blir för långt att pendla till den skola, som har den aktuella utbildnngen.

    Jag råder dig att kontakta utbildningsförvaltningen i den kommun dit du planerar att flytta för mer information kring din fortsatta skolgång.

    Det är bra att du är ute i god tid. Du har, som sagt, rätt att få plats på samma utbildning, som du påbörjade i din gamla hemkommunen (hemkommun = folkbokföringskommun), men det är bra att meddela din blivande skola om att du tillkommer som elev till dem nästa år - så att de har tid att förbereda sig /t.ex. genom att "reservera" en plats för dig som i annat fall skulle kanske erbjudas någon som fortsätter bo på samma ställe & kommer att ansöka om att byta skola/. Du, som flyttar långt och inte kan fortsätta på din gamla skola, kommer att prioriteras.

    Om du återkommer med svar: till vilken kommun du kommer att flytta nästa sommar samt vilket gymnasieprogram du skall börja på i Göteborg /uppge även vilken inriktning inom programmet du önskar välja till å k 2/, då kan jag hjälpa dig mer.

    Sammanfattning:
    när du flyttar, har du rätt att fortsätta på samma gymnasieutbildning. Kontakta din blivande hemkommuns Utbildningsförvaltning för mer information.

    Önskar dig en fin fortsättning på sommaren!
    SYV Ludmila