Julia
    Hej SYV!
    Nästa år är det dags för mig att välja, och börja, gymnasiet. Jag har kollat runt väldigt mycket då ett bra gymnasium är viktigt för mig. Jag har alltid varit intresserad och väldigt duktig på matte, och letade därför skolor med bra matte. Jag hittade de Danderyds Gymnasium som har spetsutbildning inom matematik och har varit en av de främsta skolorna inom matematik i Sverige. Jag har därför kollat väldigt mycket på denna skola, fast det finns ett litet problem. Jag bor i Skåne, och Danderyd har inget internat för elever.
    Jag vill väldigt gärna gå där, men hur ska jag gå till väga för att hitta boende?
    Tack på förhand!
    //Julia

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    det är jättebra att du tycker om matte och är duktig i matte!

    Men det är jättesvårt att hitta bostad i Stockholm och vi kan tyvärr inte ge några konkreta tips på hur man ska lyckas med det - det är mycket "tur" och personliga kontakter som t.ex dina föräldrar förhoppningsvis har, som spelar roll: om de känner någon som kan hyra ut ett rum i Stockholm för dig.

    Däremot kan jag tipsa om att Spetsutbildningar i matte finns även i Skåne; Se t.ex på Polhemskolan>> och Ehrensvardska-gymnasiet>>

    Du får givetvis söka spetsutbildning i Stockholm, men om du kommer in /det är konkurrens om platser; elever från hela Sverige söker/ - då blir det en svår och aktuell fråga Hur fixa bostad? Och den frågan kan vi tyvärr inte hjälpa dig med. Jag är ledsen att behöva svara så, men vi kan faktiskt inte göra ngt. för att hjälpa hitta bostad.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA