Linda
    Min dotter går på Europeiska skolan i Luxemburg i S5 (motsvarande 1 året på gymnasiet).
    Hon har gått två år här och tidigare gick hon i vanlig skola i Sverige.
    Versionen av skola här leder fram till en European Baccalaureate examen.
    Vi tittar eventuellt på att flytta tillbaka till Sverige till sommaren och jag undrar därför vad som gäller för henne?
    Kan hon söka in till andra året på en 'vanlig' gymnasieskola eller måste hon gå om ett år etc?
    • SYV-besökare : Vilket år är din dotter född?
    • : 2003
    • SYV-besökare : Då är hon definitivt inte för gammal för att kunna söka till år 1 på gymnasiet. Till och med året 2022 kan hon söka till första året på svenska gymnasieskolor. Jag har också skrivit svar på frågan, var god läs nedan.

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Linda,
    till och med det året ungdomen fyller 19 år har hen rätt att kunna bli antagen till år1 på svenska nationella gymnasieprogram.
    Mitt råd är att din dotter söker via gymnasieantagningen till år1 på de nationella svenska utbildningar. Sedan, om hon blir antagen och kan uppvisa godkända betyg från år 1 i svenska gymnasiekurser, borde hon blir "uppflyttad" till år2. Det är en säkrare väg än att försöka "hoppa in" i år 2.
    Rektor på en svensk gymnasieskola kan ta in en elev i år2 eller 3, om ledig plats finns och om rektor bedömer att eleven ska ha möjlighet att uppnå examensbevis. Men "om ledig plats finns" förändras - kan förändras på fem minuter; det kan finnas några platser men alla de kan bli upptagna ... innan din dotter ska börja. Skolan kommer inte "boka" plats till nästa höst för en viss elev; och rektorn kan också "bytas ut" innan det blir dags för din dotter att börja läsa... så det är väldigt osäkert att genom personlig kontakt försöka "hoppa in" i t.ex år 2 efter sommaren; men det kan man göra samtidigt som eleven söker till år1 "på vanligt sätt" - via gymnasieantagningen.
    Om du uppger i vilken del av Sverige din dotter vill gå på gymnasiet - kan jag plocka fram uppgifter om gymnasieantag.kansliet, ansökningsperioder mm.
    ****
    Ett annat alternativ är IB - som är en 2-årig utbildning men i Sverige läser men även "pre-IB"/förberedande året; det "förberedande året" kanske kan din dotter skippa; men det får ni bättre svar hos den IB-skola där hon ev. vill läsa.
    Problemet är att IB-gymnasieskolorna finns ej i alla svenska städer. I vilken stad/region kommer ni bo i Sverige? Detta frågar jag för att se om ngn IB-skola med IB-diplomaprogrammet finns inom pendlinsavstånd. Kika annars själva på listan IB-gymnasiala utbildningar på svenska skolor; Ni får också gärna ta kontakt med den eller de IB-skolan/skolorna där din dotter ev. vill läsa. Ni kan få olika svar på olika IB-skolor. IB är ett Internationellt program, ej svenskt program och lyder inte under Skolverket, utan under IBO-organisationen.
    Min erfarenhet är att det kan vara lite olika "regler" på olika IB-skolor i Sverige.

    Tredje alternativet är - folkhögskolornas allmänna kurser (men eleven ska, som regel, vara 18 år eller "nästan 18 år" när hen börjar läsa på en folkhögskola). Din dotter verkar vara lite för ung för en folkhögskola än...

    Sammanfattning:
    Mitt råd är att kika på 2 alternativ: svenska nationella program
    och IB och göra ansökan via gymnasieantagningen (och detta samtidigt som ni även kan kontakta de enskilda skolorna och försöka "hoppa in" i år 2 till hösten).

    • :

      Tack så mycket för alla råd. Lite tråkigt att det inte finns ett smidigt vid att byta från en europeisk skola till en annan och lite synd att hon kanske måste gå om ett år...

      Vi planerar i så fall att flytta tillbaka till Göteborg och där finns ju en IB-skola, även om det verkar som att IB och EB inte riktigt är samma sak.

      Jag får kontakta dem och se vad de säger.

      Ska även kolla om jag kan hitta någon annan som har ’flyttat’ hem och se hur de gjorde.

      Tack!

    • Julia :

      Det finns 2 gymnasieskolor i Gbg som erbjuder IB: hvitfeldtska-gymnasiet & IHGR.

    • : Tack!
    • Julia : Kasta ett öga på https://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen - kraven för examensbevis är ganska hårda. Det är inte många valbara kurser på varje utbildning. De flesta kurserna är obligatoriska och det räcker att man saknar betyg i en av de obligatoriska kurser (och även om man har högsta betyg i alla andra kurser) så får man Studiebevis som inte ger högskolebehörighet.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linda;

    gymnasieantagningens-sida för Göteborgs Regionen är Indra2.se och ansökningsperiod för GR börjar imorgon, den 10 dec 2019. Eleverna kan själva registrera sina ansökningar men för det behöver de få inloggningsuppgifter och jag gissar på att din dotter ej fick några. Kontakta gymnasieantagningen och be om inloggningsuppgifter; det kostar inget och är bra att göra ansökan; samtidigt kan man testa andra alternativ också.
    Du/ni får också gärna kontakta utbildningsförvaltningen i den kommunen i vilken eleven kommer bli folkbokförd i Sverige. Hör med dem, vad de har för förslag.

    Länkar till sidorna där relevant för din fråga info kan finnas:
     - gymnasieguiden.se/gymnasieprogram
     - vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen?
     - framtid.se/reportage/betyg-pa-gymnasiet