Alexandra
    Hej!

    Jag läser nu utbildning till undersköterska på distans genom hermods i min hemkommun. Jag har funderingar på att flytta till en annan kommun, där dom inte erbjuder utbildningen på distans, utan dom har egen vuxenutbildning i skolklass. Jag vill alltså fortsätta läsa min utbildning distans från hermods som jag nu har påbörjat. Om jag flyttar mitt i utbildningen, måste min gamla hemkommun låta mig gå kvar på min utbildning och fortsätta betala för den? Eller är det upp till den nya kommunen att bedöma om dom vill betala, eller tvinga mig gå i deras skola?

    Vill alltså flytta till ny kommun och fortsätta läsa genom den gamla. Hittade bara det här på skolverket:

    "Om en person flyttar under studierna och byter hemkommun, vad händer då med den gamla hemkommunens åtagande att bekosta utbildningen—
    Den gamla hemkommunens åtagande att bekosta utbildningen gäller även om personen byter hemkommun (20 kap. 21 § tredje stycket skollagen)."

    Betyder det att jag har rätt att flytta men fortsätta läsa distans genom min gamla kommun? Eller måste man prata med dom? Ska jag prata med nya eller gamla kommunen och fråga? Obs - jag har inte fullständigt gymnasiebetyg om det spelar roll.

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra,

    så vitt vi vet, så har man rätt gå kvar på de kURSER DÄR MAN ÄR ANTAGEN; men man blir inte antagen till nya kurser /i alla fall som regel/ - utan blir hänvisad till den kommunen där man är folkbokförd. Det spelar ingen roll var man bor, utan det är folkbokföringsadress som är viktig.
    Första rådet jag kan ge dig: fundera på att behålla din gamla folkbokföringsadress, om du kan.
    Om du intekan behålla din gamla folkbokföringsadress, vänd dig till komvux där du nu läser och berätta om din situation. Du vill väl inte ställas inför någon överraskning - där det skulle visa sig att du ej kommer att bli antagen på nästa kurs i ditt kurspaket.
    Det är dock inte omöjligt att du är redan antagen till hela Kurspaketet - dvs kommer automatiskt bli antagen till de kommande kurser, utan att någon kollar vad din folkbokföringsadress är.**** Du kan också fråga på den nya kommunens komvux - en kommun dit du kommer att flytta till - om de skulle bevilja ansökan om Interkommunal ersättning; det är inte omöjligt att den nya kommunen skulle kunna bevilja Interkommunal ersättning och betala för din plats i den gamla kommunen.
    Tänk också på att trots att det är utbildning på distans är det inte uteslutet att du skulle behöva åka till skolan någon gång ändå - och om du flyttar långt, kan det ev bli ett problem.

    Bästa hälsningar
    Lycka till med din utbildning!
    Vi håller tummarna!
    ANNA