Felix
    Tjena just nu går jag el och energi programmet i 1:an men jag funderar på att flytta utomlands till usa eller alternativt kanada efter jag har gått klart gymnasiet och blir klar med praktiken. Jag undrar om det är möjligt att flytta till utomlands och jobba som elektriker?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Felix,

    det finns flera olika saker att tänka på om man vill jobba utomlands:

    1. visa (visum) - som ger rätt att ARBETA i "det aktuella landet" - i USA kallar de det för "green card"; se på USA´s ambassads hemsida >> och på Canada´s ambassads hemsida >>.
    Vad jag vet om USA är det att om du är svensk medborgare, kan du åka till USA och vistas där utan visum i max 90 dagar men du får inte ha för avsikt att jobba eller söka jobb.

    2. nästa fråga som i sammanhanget blir något mindre viktig - om du med din svenska utbildningen får jobb i USA eller i Kanada. Det är en "mindre viktig fråga" är för att - i fall du inte får Arbetstillstånd, då spelar det ingen roll om din svenska utbildning "gäller" eller inte.

    Reglerna kan också ändras. Det är ju om 2,5 år som det blir aktuellt för dig i så fall - om du ska försöka få jobb i USA eller i Kanada.

    Råd till dig - läs så mycket engelska du kan och också spanska (för USA) och franska (för Kanada). Stora delar av befolkningen i USA talar spanska och stora delar av Kanada - franska;
    - när du går i åk3, sök även jobb/lärlingsplats i Sverige samtidigt som du kanske försöker ordna så att du kan flytta och jobba i USA eller Kanada; det är bra med arbetslivserfarenhet, oavsett land där du senare ska jobba i, och sök även studier på en Yrkeshögskola, t.ex till el-ingenjör >>.

    Vänligen

    Daniel L. :)