Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna!
    Utan att ha kompetens i betygssättningen (för att jag är SYV, och inte en lärare) så säger jag - Jo, jag tror läraren får sätta ett annat betyg än "matrisen" visar. Läraren gör en sammantagen bedömning av elevens kunskaper. Betyget sätts på de kunskaperna som eleven har (enligt lärarens bedömning) den dagen då betyget sätts. Mer än så kan inte jag som inte är lärare och inte har kompetens i betygssättningen tyvärr inte säga.

    Du kan ringa till skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-52733200. Jag är ganska säker på att du får samma svar från skolverket som jag ger dig nu.
    Ytterst ansvarig är det rektorn på en skola. Om du har pratat med läraren och inte fick en förklaring som du kan acceptera, vänd dig till rektorn på en skola. Men vår erfarenhet är att det händer i princip aldrig att betyget blir höjt (i andra fall än från F till E - då rektor har rätt att sätta "rektors betyg" men det betyget får endast vara E, inte högre).
    Jag förstår att det är nog inte ett sådant svar du vill ha, men kan inte ge dig ett annat svar, tyvärr.
    Du förlorar ingenting på att kontakta läraren och försöka argumentera för ett högre betyg, men var beredd på att det kanske inte blir någon ändring i betygssättningen. I extrema (mycket sällsynta fall) kan läraren höja betyget om hen inser efter ett samtal med dig att hen satt fel betyg.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Du får gärna höra av dig senare och berätta hur det gick. Lycka till!