Helena
    Hej! Jag jobbar som sjukhuslärare och har en elev som vill läsa färdigt gymnasiet. Hen är inlagd på sjukhuset och fyller 20 under hösten 2018, har läst klart två år av Barn och fritid inriktning pedagogik men är nu utskriven från skolan. Hur kan jag hjälpa på bästa sätt? Alla gymnasiegemensamma och programgemensamma ämnena är klara och godkända. Det som saknas är Gy.arbete samt att hen vill läsa till Eng 6 och Sv 3. Finns möjlighet att plocka ihop övriga kurser själv och ändå få ut gy.examen ( om det kan bli ngt slags individuellt anpassat program) om hen kan få bli inskriven på en gy.skola igen? Eller är vuxenutbildningen det enda alternativet? Alternativt att hen blir inskriven igen på den gamla skolan och läser klart det sista året? Till saken hör att det ev. är fullt på den gamla skolan men jag skulle kunna få in hen på en annan skola men de erbjuder inte exakt samma inriktning hen läst tidigare. Summa summarum, behöver hen läsa klart sitt program inom Barn och fritid, inriktning pedagogik, eller kan hen studera på en annan gy.skola där de ej erbjuder det programmet men ändå att de kurser som hen vill läsa finns och även få ut sin examen? Lång och krånglig fråga kanske =) Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Helena,

    reglerna säger att man efter 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år hör till Komvux och kan bli inskriven på gymnasiet senast 30 juni det kalenderåret.

    Det är alltså i första hand en fråga till Komvux i den kommunen där hen är folkbokförd. På komvux kan man göra Studieplanering mot Examensbevis. Komvux kan ofta erbjuda läsa på distans.

    Vi blir tacksamma om du vill kika på yrkespresentation sjukhuslärare och ge oss dina synpunkter.

    Ang. examensbevis från komvux
    Betyg i Idrott och hälsa 1 får sedan 1 jan 2017 ej ingå; 2400 betygsatta poäng krävs.Gymnasiearbete och några andra kurser måste tvunget vara betygsatta med E, ej F. För övrigt kan man ha max 150 poäng F-betyg i examensbeviset från komvux.
    Godkända betyg i eng 6 och svenska (eller svenska som andraspråk) 2 och 3 kan finnas med i yrkesexamen eller kan finnas utanför - på ett separat dokument. Båda varianter ger behörighet till högskolestudier.