Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    Vi har på gymnasieguiden.se/gymnasium?query=nbd9 en "lista": presentationer av de gymnasieskolor som på NB/djur erbjuder "D9" (läkemedelshanteringskurs - för djurbehandlingar) i någon form.

    D9
    Grundkurs i läkemedelshantering (GKLH - som fram t o m 2017 kallades för "D9", i alla fall i folkmun eftersom den behörigheten då reglerades i D9-föreskriften).
    Det är i första hand om man är anställd inom djursjukvården som man behöver GKLH.
    På gymnasieskolorna kan den kursen erbjudas på NB/inriktning Djur inom ramen för kurser "Djurvård inom djurens hälso- och sjukvård 1 och/eller 2"; möjlighet att läsa "D9" kan också vara villkorad, t.ex på så sätt att eleven måste välja någon speciell profil, t.ex: ”hund”, ”djurvård” eller ”djurpark”  eller att ha godkända betyg i alla eller i vissa kurser; på de flesta gymnasieskolorna är möjlighet att läsa "D9"/GKLH-kursen begränsad och inte alla elever får göra det, exempelvis kan det finnas ett visst antal elever per år som kan få den möjligheten; det förekommer också att eleven själv får betala hela eller en del av "examinations-summan" när hen gör slutprovet för att kunna få Intyg om genomgången, med godkänt resultat, kurs.

    Djurhållare
    I övrig djurvård räknas de anställda som djurhållare och behöver då inte gå denna kurs för att få ge läkemedel (förutsatt att frågan gäller sällskapsdjur och inte produktionsdjur).

    Det kan inte garanteras att alla elever på en skola som "erbjuder D9" får gå den kursen. Det är ganska dyrt för skolan att erbjuda läsa "D9" och skolan måste inte göra det. Förändringar (t.ex om "tillgång till veterinär" upphör) i skolans organisation kan göra det omöjligt för framtida elever att bli examinerade i D9. Konkurrens om platser på D9 är också vanlig.
    Att flytta och bo på Internat "bara för att" kunna läsa D9, skulle jag kanske inte i första hand rekommendera... Givetvis det är elevens och vårdnadshavares beslut, men hur blir det om eleven flyttar (med alla de kostnader som det innebär) och sedan inte ska få gå D9 av någon anledning i alla fall?

    >> Listan på gymnasieskolorna som "erbjuder D9" (oftast under årskurs 3, men förekommer också att det sker under år 2) uppdateras kontinuerligt; vi kan dock inte lova att i varje given tidpunkt ha 100% rätt info, då förändringar sker ibland mycket snabbt.

    Hälsningar
    Peter

    Och på gymnasieguiden.se/gymnasium?query=zoohandlarintyg har gymnasieGuiden.se en lista på skolor som har rätt att utfärda Zoo-handlarintyg.