Ellinor
    För grundläggande behörighet krävs som jag förstått det att det är godkänt i vissa ämnen. Men om jag vill hinna få ett slutbetyg före 1 juli (nya regler) och tiden är knapp, kan jag försöka klara av så många kurser jag kan och om jag inte hinner med någon/några kurser, kan jag då få IG/F i den/dem men ändå ha ett slutbetyg? Så att jag i så fall kan läsa om den kursen/de kurserna efter 1 juli för grundläggande behörighet.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Ellinor,
    enligt Övergångsbestämmelser om slutbetyg, gäller följande:
    Ändringa i förordningen om vuxenutbildning trädde i kraft den 10 april 2012.
    Huvudregeln är att enbart gymnasieexamen ska kunna utfärdas från och med den 1 juli 2012 på gymnasial nivå i kommunal vuxenutbildning. Slutbetyg från gymnasial nivå får bara utfärdas i vissa undantagsfall.
    ***
    Eftersom det är just UNDANTAG som gäller, då är det en fråga till Rektor på komvux eller Vuxenutbildningen kanske det heter i din hemkommun. Jag tror inte komvux kan sätta in kurser i ett Slutbetyg som du inte har påbörjat. F eller IG är också ett betyg. Betyg kan inte sättas på kurser som inte läses. Du måste i alla fall påbörja dem, dvs ansöka om en kurs, få plats på kursen och påbörja läsa den - då kan betyg sättas. Jag kan inte tänka mig att Rektor på komvux kan skriva under ett dokument där kurser finns med som du inte har påbörjat läsa (oavsett vilket betyg det gäller. Som sagt, är F också ett betyg).
    Kanske kan betyg från prövningar tas med i ett Slutbetyg. Diskutera det med SYV på komvux i din hemkommun. Om du anmäler dig till prövningar i tillräckligt antal gymnasiala kurser och då måste du även genomföra prövningar (det är som sluttenta, en skrivning) och vi får hoppas du får ett godkänt betyg men även om du får F, så är det också ett betyg och du har rätt att få det betyget på ett utbildningsdokument (Studiebevis/intyg). Om huruvida betygsatta på prövningar kurser kommer att tas in i just ditt Slutbetyg, törs jag inte svara på. Jag tror och hoppas att detta kan bli en lösning i din situation. Du kan i alla fall föreslå det och diskutera med SYV på komvux.

    Sammanfattning: du måste göra studieplanering med SYV på komvux i din hemkommun. Du har rätt att anmäla dig till prövningar och få betyg om du genomför prövningar. Innan du betalar ev. avgift för prövningar, få svar från SYV på komvux - om betyg från prövningar kommer att tas in i ditt Slutbetyg. Förutsätt "worst-case scenario" om du t.ex. får F på alla prövningar och även på alla kurser som du läser nu, under våren - och få svar från SYV komvux i din hemkommun (som troligtvis måste också samråda med rektor, innan du kan få det definitiva svaret) - om du i så fall kommer att få ett Slutbetyg (och inte ett Samlat betygsdokument, som utfärdas i de fall då alla krav för Slutbetyg inte är uppfyllda).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!
    Julia SYV