Jonas
    Jag är 46 år gammal och vill sadla om till Geolog. Jag har 17 års arbetslivserfarenhet inom reklam (webb och foto) och 6 år som barnskötare. Om jag söker till naturvetenskapsprogrammet, vilket betyg används (9:ans eller från min gymnasiala (livsmedelteknisk linje). Tas mina 25 år i arbetslivet i akt och har jag någon chans att komma in?

    Lönar det sig att söka till många olika gymnasieskolor?

    Mvh
    -Jonas
    • Anna : Studera kan man i alla åldrar, men du är för gammal för Ungdomsgymnasiet. Det är på Komvux som du kan läsa gymnasiala kurser.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jonas,
    från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år och senare kan man inte antas till en gymnasieskola, pga sin ålder; det är Komvux som gäller om man vill läsa på gymnasial nivå - komvux i den kommunen där man är folkbokförd.
    För att bli en Geolog söker man vanligtvis till kandidatprogram i i geovetenskap/geologi; behörighet till dem brukar bestå av godkända betyg i följande gymnasiala kurser:
    Grundläggande behörighet, som alltid krävs till alla högskoleutbildningar,  + godkända betyg i de "nya" gymnasiekurser Biologi 1, Fysik 1a (eller 1b1 + 1b2), Kemi 2, Matematik 4
    eller i Biologi A, Fysik A, Kemi B, Matematik D (som är de "gamla" gymnasiekurser som inte längre går att få betyg i, men om man redan har betyg i dem, så gäller betygen).

    Du bör boka tid med SYV på komvux i den kommunen som du är folkbokförd i och ta med dig alla de gymnasiala betyg som du har - ni kommer då tillsammans med SYV-en komma fram till vilka kurser du behöver läsa för att bli behörig till geolog-utbildningen på högskolenivå.