Marcus
    Vad behövs för höja sina betyg från E till C tror ni? behöver den hjälpen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    har du redan fått betyg E på kursen? eller fick du besked från läraren att du "ligger på E-nivå"?

    Det bästa rådet som jag kan ge dig är att prata med läraren i det aktuella ämnet: Geografi och fråga vad du kan göra för att höja ditt betyg.
    Du kan även be din mentor/klasslärare om råd.
    Andra personer på skolan som kan hjälpa dig är: kurator, skolsköterska och rektor samt biträdande rektor.
    På vissa skolor finns det även skolvärd/värdinna, som eleverna får vända sig till för att be om råd. Vet ej om värd/värdinna finns på din skola.

    Allmänna råd för att höja betyg är: repetera det som ni gick igenom på lektionerna - så fort du får möjlighet (direkt efter lektionen eller samma kväll), lämna in uppgifter i god tid (vänta inte till absolut sista dagen) och be läraren om feed-back. Prata med dina vårdnadshavare och fråga om de kan vara till hjälp med förhör inför prov t.ex. Vissa elever lär sig bättre i sällskap: du kan kanske testa plugga ihop med någon klasskompis, ni kan båda vinna på det.

    Hoppas mina råd blir till hjälp för dig!
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare