m

    Hej! Jag har läst på komvux ett tag och har nu gjort klart allt. Min kommun skrev till mig nyss och sa att jag inte kan ta examen för att jag inte har f i 150 p utan 200. Jag har rätt mängd godkända kurser men enligt dem kommer jag inte kunna ta examen för att jag har f i 50 p för mycket. Det känns jättekonstigt om det faktiskt skulle stämma så jag tänkte dubblekolla här?

    • Daniel : Det komvux uppger stämmer med reglerna. Vad man tycker om reglerna spelar ingen roll, för varken du eller vi saknar möjlighet att ändra dem. Du behöver, precis som vägledaren kommentar till din fråga lyder: skaffa dig ännu ett betyg. Som jag förstår din situation, så kan du skaffa dig valfritt betyg (F eller högre) i en 50poängskurs eller så måste du ha godkänt betyg i en 100poängskurs. Det går snabbare att läsa en 50p.kurs och det kommer inte spela roll om du får F eller högre betyg i den kursen. I alla fall inte för din möjlighet att ta ut examensbevis. Tänk dock på följande: du tar ut examensbevis "en gång för all framtid". Du ska inte kunna ta byta kurser i ditt examensbevis. Vill du i framtiden ha högre meritvärde (t.ex om du kommer på att du vill komma in på ngn populär högskoleutbildning), kommer du behöva höja betygen i samma kurser som redan ingår i ditt exam.bevis. Det är därför alltid bra att ha högre betyg i sitt examensbevis och inte ta med F-poängen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    i examensbevis från komvux får maximalt 150 poäng ingå med betyget F.
    F är icke-godkänt betyg, så poängen/kurserna är underkända. Det är inte alls bra att ha några F i sitt examensbevis; det drar ner ditt jämförelsetal rätt mycket.
    Jag rekommenderar att du läser 200 poäng, vilket du kan på heltid göra på 10 veckor och tar endast godkända betyg in i ditt examensbevis.
    Ytterst är det upp till rektorn på komvux att godkänna innehåll i ditt examensbevis, men hen kan inte gå emot reglerna.

    • m : Jo precis, jag har redan godkänt i 2250, det man behöver. Hon menar att för att jag har f i två 100p kurser och inte exakt 150p så går det inte för mig att ta en examen, vilket jag tycker låter som att det inte riktigt kan stämma? Mitt meritvärde bryr jag mig inte alls om vill bara ha examen.
    • Vägledare : Om du har f i kurserna som inte går att dela på (splittra) och det är inte många kurser som man kan "splittra", t.ex kan man göra det med Fysik1a, Naturkunskap 1b, Samhällskunskap 1b... då kan du tyvärr inte ta ut examensevis nu, utan måste antingen skaffa dig F betyg i en 50poängskurs eller godkänt betyg i en 100p.kurs. en 50p.kurs kan man läsa på heltid i 2,5 veckor och en 100p.kurs - på fem veckor.