Ebba

    Hej. Jag läste sam på gymnasiet men vill söka till läkarlinjen så ska nu läsa naturvetenskapligt basår på komvux. Kommer detta att påverka när jag söker in till läkarlinjen? Eller är min merit detsamma som när jag tog studenten bara att jag nu har behörighet? Räcker det isåfall att jag får E i alla kurser?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ebba,
    att kurserna på komvux är sammansatta i något "paket" som kan kallas för bl.a Naturvetenskapligt basår, eller om de inte är sammansatta - spelar ingen roll, det är ju ändå vanliga gymnasiala kurser med samma innehåll som elever läser på gymnasiet och man får betyg i samma skala: F till A, så de betygen (i de kurser som krävs för särskild behörighet) kommer att räknas in i ditt jämförelsetal/snittbetyget och kan med det både höja och sänka ditt meritvärde. Läs gärna en sammanfattning på https://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    Om du på komvux läser fysik1a och 2, biologi1 och 2, kemi 1 och 2 samt högre mattekurser, t.ex matematik 3b eller 3c och 4, då kommer endast betygen i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4 räknas in (och inte betygen i de lägre kurserna i samma ämne); detta för att de lägre kurserna krävs ju inte för särskild behörighet.
    Om du vill undvika att ditt meritvärde från gymnasiet påverkas, bör du läsa naturvetenskapliga ämnen/kurser på en folkhögskola eller på högskolenivå (på universitetet).
    Jag tänker också på följande: att högre naturvetenskapliga kurser krävs för särskild behörighet kommer inte av en slump, utan utbildning till läkare kräver mycket goda kunskaper i naturvetenskapliga ämnen och i matematik. Därför är det bra att skaffa sig så bra kunskaper som möjligt och sträva efter betygen A.
    Att komma in på en utbildning är första steget. Sedan bör man också klara av den långa och tuffa utbildningen: läkarprogrammet är numera - i Sverige - ett 6-årigt program. Att ha det superkämpigt eller t o m tvingas sluta på utbildningen är inte kul. Har man svårt för naturvetenskapliga ämnen, bör man kanske fundera på om läkare är rätt yrke att utbilda sig till. Att vilja kämpa och lägga mycket tid på sina studier är bra men det finns ju endast 24 timmar om dygnet och man måste ju också sova ibland. För mig (för att ta mig som exempel) så skulle inte 24 timmar om dygnet räcka för att hinna plugga till godkända betyg på läkarprogrammet och fler timmar finns ju inte. Vi alla är olika duktiga på olika saker och skolämnen. Man får också ha i åtanke att de flesta studerande på läkarprogrammet - i Sverige - har A-betygen i alla kurser från gymnasiet inklusive de naturvetenskapliga kurser och "där utöver" t.ex att de också ha A även i matematik 5 och matte specialisering, i fysik 3 och i kursen Naturvetenskaplig specialisering. Studierna på läkarprogrammet går fort fram. Ligger man efter, kan man tvingas sluta. Vi får frågor (ibland) från läkarstuderande om vad de kan göra i den situationen som de finner sig i när de är "spärrade" från att fortsätta på läkarprogrammet och det är tufft. De har läst ett tag, förbrukat ett antal veckor av studiemedel, fick ej godkänt i alla kurser och får ej fortsätta läsa vidare på läkarprogrammet (i alla fall fram tills de klarar omtentorna). Det är inte alla som klarar omtentorna heller och många försök får man ju inte... Jag vill inte skrämmas eller avråda dig från att försöka komma in på läkarprogrammet. Men det är ju så tråkigt att få frågor Vad ska jag göra nu? - får ju inte läsa vidare på läkarprogrammet och har problem med CSN...?!
    **********
    Min tanke är att ge dig råd att fundera på andra yrken inom vården eller inom andra områden. Det finns ju så många yrken! Uppskattning är att det finns cirka 8.000 olika yrken. - detta om du inte med rimlig studieinsats kan få höga betyg i naturvetenskapliga kurser.

    Liselotte