Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emmy,
    om du har fått ut ditt Examensbevis* då kommer betyget i kursen naturkunskap 2 räknas in endast om du söker till en högskoleutbildning som för särskild behörighet kräver naturkunskap 2. Om du söker till utbildningar som inte kräver nk2 kommer inte det betyget räknas in - det blir (för konkurrens om utbildningsplats) som om du inte läste kursen nk2.

    Om nk2 krävs för särskild behörighet, då räknas betyget in i ditt jämförelsetal och ju högre betyg du har, desto bättre.

    *om du på gymnasiet fick Studiebevis, kanske kommer nk2 ingå i ditt examensbevis som du får från komvux (och i så fall kommer betyget i nk2 räknas in, även om du söker till högskoleutbildningar som inte kräver den kursen).
    I vilket fall är det bra om du försöker få så goda kunskaper och så högt betyg som möjligt.

    Vänligen
    Julia

    P.S: jag vet inte om det är ditt meritvärde eller jämförelsetal som är på 17.76.
    Meritvärde = Jämförelsetal + Meritpoängen (max 2,5 meritpoäng kan man ha). Om meritpoäng för dig med examensbevis, var god läs på gymnasieguiden.se/merit