Anton
    Hej!

    Vad är det för förändringar som kommer att göras nu fr.o.m. 1 Jan -17? Kommer alla betyg från ett samlat betygsdokument göras om och kommer man att behöva läsa upp fler ämnen då än tidigare? Mvh.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anton!

    SamIat betygsdokument från gymnasieskola ger inte grundläggande behörighet till högskoIestudier. Den "förndringen" som sker 1 jan 2017 handIar om att man efter det datumen ej kan få sitt Samlade betygsdokumentet  "omvandlat" till ett Slutbetyg och på så sätt få grundläggande behörighet till högskolestudier. Man behöver i så faII efter 1 jan 2017 Iäsa mot examensbevis. Det ställer högre krav. Och "det värsta" är kanske att vissa gamla kurser ej kan tas in, och då har man för få betygsatta poäng och behöver läsa till nya kurser. I vissa faII kan det handIa om ganska många kurser, kanske t o m skuIIe man behöva Iäsa 4 teminer extra på heltid.

    En annan förändring är att även den som har ett Slutbetyg, men slutbetyget som ej ger grundläggande behörighet, gör sig själv en tjänst om hen uppnår Grundläggnde behörighet innan årsskiftet. Den som inte gör det, behöver efter årsskiftet 2016-17 få godkända betyg även i Svenska 3 och i EngeIska 6.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA