Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linda!
    Man kan förbättra arbetsplatserna på många olika sätt.
    Tänker du på fysisk miljö eller på psykologisk miljö som du vill förbättra? Tänker du på att "handgripligen" just göra förbättringar eller vill du jobba för att tillvarata de anställdas intressen genom att driva krav på förbättringar på "den juridiska vägen"?
    Titta gärna på följande yrken som på olika sätt kan jobba med förbättringar av arbetsplatserna:
    Verksamhetsutvecklare
    Psykolog
    Psykologisk coach
    DO
    Facklig förtroendeman
    Företagssköterska
    Arbetsmiljoingenjör
    Arbetsmiljöinspektör
    Ergonom

    Du får också gärna besöka Arbetsmiljöverkets webbplats.

    • Elev : Oj, det var bra frågor som jag inte tänkt på. Jag tror fysiskt och handgripligen. Dvs. att inspektera vad som behövs förbättras, komma på hur detta kan åtgärdas, och gärna förverkliga dessa åtgärder.
    • Julia : Det är stor skillnad på olika arbetsplatser, t.ex om vi jämför "bygget"(byggarbetsplats) och kontorsmiljö, eller en fabrik (arbetsplats inom industri - sedan spelar också roll Vilken industri) och en skola (som är en arbetsplats för lärare och annan skolpersonal). Det är inte en och samma person som har kompetens att inspektera alla de olika arbetsplatserna (man ska ha kompetens som passar till att kunna inspektera en viss typ av en arbetsplats); sedan är det andra personer än inspektören som handgripligen utför de nödvändiga åtgärder och förbättringar. Jag känner inte till att det skulle finnas ett yrke där man både inspekterar och även förverkligar "på egen hand" de åtgärder.