Sonja
    jag vill bli barnmoska men vet inte vilken linje jag ska ta jag vill absolut inte gå natur vad kan jag annars ta för val och hur mycket poäng behöver jag för linjen ?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, barnmorska är en påbyggnadsutbildning på en sjuksköterskeutbildning + att du ska ha jobbat ett tag som sjuksköterska- så det är sjuksköterska du ska satsa på först i sådana fall.

    Du behöver inte gå Natur för att läsa in de kurser som behövs. Du kan gå andra högskoleförberedande program. Viktigt är dock att du läser till Naturkunskap 2 på det program du väljer eftersom den krävs för att söka sjuksköterskeutbildningen och den finns inte obligatoriskt i programmen som inte är Natur/Teknik. Du bör kunna välja till den på t.ex. Individuella valet som är ett paket med valbara kurser som erbjuds under din gymnasietid. /Lena, Syv