Hej Emma,

    det är bra att lära sig ett till språk!
    Sedan kan det också finnas fördelar i att läsa fler ämnen på grundskola, när man söker till gymnasiet.

    Om gymnasieplats konkurrerar man med en "siffra" (Betygspoäng eller Mtv, meritvärde - det kallas olika i olika delar av landet men den räknas ut på samma sätt). Det är 16 bästa/högskola betygen som räknas in. Som 17-de betyg får man endast ta betyger i Moderna språk som lästes som Språkval. Av alla andra betyg väljer man 16 st. högsta och summan av dem (plus ev. även 17-de betyget) utgör den "siffran" som man konkurrerar med om en plats på gymnasiet.

    Ju fler betyg du får, desto fler betyg finns det att välja mellan - när man väljer 16 bästa/högsta betygen.

    Vänliga hälsningar & lycka till med dina studier!

    ANNA