Dat
    Jag vill läsa till en farmakolog, patolog eller läkare men vilka konsekvenser blir det utav att man börjar natur med profil management eller bio medicin?
    Vilka fördelar och nackdelar har man jämfört om man valde vanligt natur utan något specifikt profil ämne?
    Hur påverkar profil de yrken man vill bli i framtiden jämfört med natur utan profil?
    T.ex om jag tar natur med profil inom bio medicin, kan jag fortfarande läsa vidare till en kirurg eller kan jag bara läsa vidare till farmakologi?, samma fråga gäller om andra profil som t.ex natur och profil inom management.

    Många frågor, lite tid. haha

    Tack så mycket.

    1 Svar

    Hej!

    Ja det var många frågor du hade jag ska försöka besvara samtliga.

    Olika utbildningar har olika krav för att vara behörig (rätten att söka).
    Samtliga utbildningar du nämnde har höga antagningskrav vilket innebär att meritvärdet är högt.
    Därför kan det också förutom att få höga betyg vara en god ide att göra högskoleprovet då en viss del av studenterna även tas in på deras resultat ifrån högskoleprovet.

    Grundläggande behörighet innebär det du minst måste ha:

    •examen från ett högskoleförberedande program, eller
    •yrkesexamen med godkänt betyg (lägst E) i svenska 2 och 3 alternativt svenska som andraspråk 2 och 3 och i engelska 6.

    Särskild behörighet
    Till många utbildningar krävs, förutom grundläggande behörighet, också särskild behörighet.

    Farmaceutprogrammet (180p) har t.ex kraven att du ska ha grundläggande behörighet samt särskild behörighet - Biologi 2, Kemi 2, Matematik 3c.

    Läkarprogrammet (330p) kräver grundläggande behörighet samt särskild behörighet - Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4)
    För att bli Patolog krävs det först att du har en läkarexamen, sedan allmäntjänstgöring och till sist specialisering.

    Naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet har två "vanliga" inriktningar den ena är naturvetenskap och den andra är naturvetenskap och samhälle.
    På den naturvetenskapliga inriktningen läser du automatiskt samtliga kurser som krävs för behörigheten på läkarprogrammet.
    På inriktningen naturvetenskap och samhälle läser du inte alla fördjupingar inom naturvetenskap utan får istället samhällskunskap 2 och geografi 1. Du kan ha möjliget att lägga till fler kurser inom ditt individuella val men det kan variera vilka kurser som skolan erbjuder. Därför är det alltid bäst att dubbelkolla med din skola om den inriktiningen kan ge dig den särskilda behörigheten som krävs för t.ex läkarprogrammet.

    Detsamma gäller inriktingarna biomedicin och management, så länge du får grundläggande behörighet samt den särskilda behörigheten som krävs för specifik utbildning (se ovan) påverkar det inte dina möjligheter att ansöka. Däremot kan inriktingen biomedicin vara mer aktuell för dig om det är det området du vill arbeta inom i framtiden, men det är endast för ditt eget intresses skull.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV
    • : Tack för att ni tog er tid och skriva detta väldigt informativa och vägledande svaret, hjälpte mig väldigt mycket! :-)
    • Milla : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier och allt annat! :) Milla SYV