Kimia
    Ifall man vill bli läkare/tandläkare i framtiden.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    fördelen med att gå på VO om man vill bli läkare/tandläkare i framtiden kan vara att man kanske kan komma in på läkarutbildningen i kvoten "sökande med arbetslivserfarenhet" - ibland kan t.ex. 10% av utibildningsplatserna bokas till den gruppen. Detta sättet förutsätter att man jobbar efter gymnasiet, ofta krävs det minst 2 års arbetslivserfarenhet.
    Man måste, dock, veta att det är i princip omöjligt att få behörighet till läkar/tandläkarprogrammet på VO, utan man måste komplettera med behörighetsgivande kurser efter gymnasiet.

    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare