Sara

    Jag har funderat på att läsa företagsekonomi. Jag har betygen till det, men inte full behörighet, då jag inte läste kursen matte 3b. Tänker att om man läser det på komvux kan man väll inte ansöka till universitet med sina betyg, utan måste ansöka med kompletterade betyg, vilket minskar chansen att komma in. Ifall man skulle ansöka till matte 3b i komvux, gör man det då på antagning.se? Jag har även hört att man kan behöva vänta i flera år, för att då studera i konvux. Stämmer detta? Kan man göra en prövning istället, och när och var gör man det i sådana fall? Och vart ska man vända sig för att få reda på mer om prövningar? Mvh, Sara

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara;

    kurser på komvux söker man till Komvux (kommunal vuxenutbildning) i den kommunen där man är folkbokförd.
    Antagning.se kan inte med komvux-kurser att göra, över huvudet taget.
    Om du svarar i vilken kommun du är folkbokförd  - kan jag försöka ge dig mer konkret svar hur du kontaktar komvux i just din kommun. Se annars på hemsidan som är "din kommuns" hemsida.
    ***
    Innehåll i matematik 3 kan du se på Matteboken.se/lektioner/matte-3 - om du har eller kan skaffa dig (på egen hand) kunskaper i den kursen, kan du försöka hitta var du kan göra prövning. Svårt att hitta vad man kan göra prövningar! Många vill göra prövningar och det är många "hinder": lärarbrist, corona-virus, endast 500kr per prövningsförsök (som inte täcker de kostnader som anordnare av prövningar har... ) - även innan Covid-19 var det rätt svårt att hitta var man kan göra prövning, och nu blir det mycket-mycket svårt.