Erik
    Hej!
    Jag vill bli gymnasielärare via KPU. Jag planerar att läsa 120hp svenska (vilket då blir mitt huvudämne). Efter det ska jag läsa 90hp i ett annat ämne. Jag har ett intresse för ekonomi och tänker att jag skulle kunna läsa en halv kandidat på ekonomiprogrammet (90hp) och därigenom bli redo för KPU med kombinationen Svenska/företagsekonomi. Jag har surfat runt en del utan att hitta bra svar, men: kommer jag kunna läsa den här kombinationen via KPU? Jag kanske är dålig på att leta, men lärosäten över lag verkar inte särskilt sugna på att ge KPU för den kombinationen. Finns det en risk att jag läser ekonomi helt i onödan då? Att jag inte kommer kunna få min lärarlegitimation?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Erik,
    läs på http://www.fragasyv.se/info/vagen-till-lararexamen
    och i slutet där får man se vilka ämnen som får kombineras i lärarexamen och det verkar som att Svenska och Företagsekonomi går bra att kombinera.
    Att ämnen kan kombineras är första steget. "check"!
    Nästa fråga: På Universitetskanslersämbetets hemsida kan man söka bland examenstillstånd genom att gå in på respektive högskola och se i vilka ämnen skolan har examensrätt gällande ämneslärarutbildningen. Det är dock inte detsamma som att skolan erbjuder de ämnen de har rätt att erbjuda, utan det kan vara så att skolan valt att inte erbjuda vissa ämnen trots examensrätten.

    I praktiken gäller det, alltså, att kontakta Lärarutbildningar på de högskolorna där man sedan vill läsa KPU och fråga vad just de kan erbjuda.
    Jag tycker att det är bäst att läsa svenska först och sedan hitta en lärarhögskola som svarar att det är OK att läsa KPU i kombinationen Svenska&Företagsekonomi för gymnasielärare och få dem att lova att det går bra även om 2 år och inte bara just nu.

    Jag skickar här två länkar till sidor som vi tycker ger bra info- om lärarutbildningar: http://www.lararutbildningar.se/
    http://studera.nu/valja-utbildning/lararutbildningar/amneslarare-pa-gymnasieskolan/

    Följande högskolor/universitet har idag examensrätt i ämnet "Svenska" för gymnasielärare: Göteborgs universitet, Högskolan Dalarna, Högskolan i Gävle, Högskolan i Halmstad, Högskolan Väst, Karlstads universitet, Linköpings universitet, Linnéuniversitetet, Luleå tekniska universitet, Lunds universitet, Malmö högskola, Mittuniversitetet, Mälardalens högskola, Stockholms universitet, Södertörns högskola, Umeå universitet, Uppsala universitet, Örebro universitet.
    Jag råder dig att kontakta alla dem eller några (där du kan tänka dig läsa KPU sen) och fråga om Företagsekonomi i kombination med Svenska.

    Önskar dig stort lycka till!
    Återkom sen och berätta hur det går med dina studier; OK? *L* :-)
    Liselotte
    • : Superbra svar! Nu är jag på banan, kommer kontakta de skolor jag vill studera vid när jag läst klart svenskan. Stort tack!
    • Mikael : Bra att du är nöjd! Vi är glada att kunna hjälpa till! Känner du någon annan som har frågor om studier eller söka jobb, kan du tipsa om oss. Mikael SYV på Fragasyv.se