G

    Hej! Jag undrar lite vad man har för framtidsutsikter som företagssäljare/B2B? Hur bred är rollen och vad kan man söka för jobb som företagssäljare? Har blivit antagen till en 2-årsutbilding så är lite nyfiken på vad man kan bli till framtiden.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej G!
    Jag gissar på att du är antagen till en yrkeshögskoleutbildning. Det finns ett ganska stort antal olika yrkeshögskoleutbildningar inom "B2B"/sälj... Yrkeshögskoleutbildning får starta endast om prognosen kring jobbmöjligheterna är god. I första hand blir man Företagssäljare, efter examen från en yrkeshögskoleutbildning inom B2B.
    Du frågar bl.a om hur "bred är rollen"... Jag råder dig läsa all information som finns på utbildningens egen webbplats och även ta kontakt med de utbildningsansvariga på den utbildningen som du kom in på.
    Allmänt gäller:
    olika typer av Säljare bl.a företagssäljare är i Sverige icke-reglerade yrken, vilket betyder att de som anställer kan anställa vem de vill, med vilken utbildning som helst. Chanserna att få jobb efter en yrkeshögskoleutbildning är goda. Exakt vilket jobb man får - kan variera: dina egna intressen, kontakter och övriga meriter (t.ex om du har språkkunskaper i andra språk än svenska och engelska, om du har körkort, om du har erfarenhet inom vissa branscher sedan innan) kan bli avgörande i frågan om vilket jobb du får.

    Studie- och yrkesvägledare